ICT
Turkcell, “data” üzerinden büyüyecek

Turkcell, “data” üzerinden büyüyecek

Turkcell CEO’su Kaan Terzioğlu, Turkcell’deki dijital operatör olma yolundaki dönüşümü ve veri merkezleri başta olmak üzere çeşitli projelerini ICT MEDIA’ya açıkladı. Terzioğlu, “Son dönemde yaptığımız yatırımların yüzde 95’i data ile alakalı. Dolayısıyla da gelecek büyümemiz, hep data üzerinden olacak” dedi. 4.5G’de halihazırdaki tüm çalışmaların aslında 5G’nin de altyapısını oluşturduğunu vurgulayan Terzioğlu, şunları söyledi: “5G standartlarını belirleyenler arasındayız ve saha testlerine liderlik ediyoruz. Bu alanda faaliyet gösteren NGMN’e (Next Generation Mobile Networks Alliance / Yeni Nesil Mobil Şebekeler Birliği) Türkiye’den üye olan tek operatörüz.”

ICT MEDIA: Sayın Terzioğlu, göreve gelmenizin üzerinden 2 yılı aşkın bir süre geçti. Geldiğinizden bu yana Turkcell’de hedefleriniz nelerdi, neleri başardınız?

2015 yılında 3 yıllık hedeflerimiz kapsamında 2018 yılına kadar telekomünikasyon pazarı liderliğini hedeflediğimizi açıklamıştık. Yeni hedeflerimizle birlikte teknoloji odaklı altyapı sağlayıcılığından hizmet odaklı deneyim sağlayıcılığına geçtik. Ve 2018 yılı gelmeden koyduğumuz hedefleri aşmış olmanın gururunu yaşadık. Bu kapsamda, artık global rakiplerle rekabet etmeye başlayan ürün servislerimiz yine en önemli yatırım alanımız olmaya devam edecek. Eşsiz müşteri deneyimi odağımızla BiP, TV+, fizy, Dergilik, UpCall, Lifebox gibi operatör bağımsız olarak tüm dünyanın kullanımına açık ürünler geliştirir duruma geldik. Kendi teknolojisini üreten ve dünya çapında servis sağlayan dijital hizmet şirketine dönüşürken, telekomünikasyon pazarındaki güçlü konumumuzu koruyoruz. Bundan sonra da sektörde üstlendiğimiz öncü rolle yatırım ve çalışmalarımızı aynı kararlılıkla sürdüreceğiz.

ICT MEDIA: Göreve geldiğinizde siz büyümenin odağına DATA’yı koymuştunuz. Çeyrek verilerine bakıldığında Turkcell’in büyümesinin data tarafının ağırlıkta olduğunu görüyoruz. Öncelikle neden data? Turkcell’in data tarafındaki yatırım ve projeksiyonlarından söz eder misiniz?

Şu anda Türkiye’nin tükettiği data’nın yüzde 96’sı dışarıdan geliyor. Kendi e-postalarımıza, resimlerimize, sosyal ağlardaki verilerimize ulaşırken dahi Frankfurt’taki, Dublin’deki, Milano’daki veri merkezlerinden veri çağırıyoruz. Yeni çağın en büyük gerçeğinin data olduğunu gördük ve data konusunda yatırımlar yaparak Irak, İran ve Gürcistan’ın verilerinin yüzde 50’sinin Turkcell üzerinden taşındığı bir altyapı gücüne ulaştık. Turkcell’de datayı yalnızca taşımak ve muhafaza etmek için değil, aynı zamanda anlamlandırmak için çalışıyoruz. Hedefimiz veriden değer üretmek, veriyi ham olarak değil işleyerek satmak. Son dönemde yaptığımız yatırımların yüzde 95’i data ile alakalı. Dolayısıyla da gelecek büyümemiz, hep data üzerinden olacak. Türkiye’nin enerji açığından, cari açığından bahsediyoruz. Türkiye’de bir de data açığı problemi var. Bunun için veri merkezi yatırımları yapıyoruz. Gebze’de açtığımız son veri merkezi, kapasitemizi ikiye katladı. Uluslararası standartlarda dünyanın en gelişmiş veri merkezlerinden bir tanesi. Bu kalitede iki veri merkezimizi daha 2018’de İzmir’de ve 2019’da Ankara’da açacağız. Biz Türkiye’nin data’sını Türkiye’de tutacağız ve Türk insanının hizmetine vereceğiz, bu konuda da gerek bölgesel gerek küresel çapta güçlü bir oyuncu olmaya adayız.

ICT MEDIA: Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de e-ticaret hacminin sürekli büyüdüğünü görüyoruz. Turkcell bu konuda ne tür projeler yürütmektedir?

Günümüzde hayatın akışı tamamen dijital platformlara kaydı. İnternet üzerinden yapılan ticaret hacmi de gündelik hayatın dijitale kaymasıyla son dönemde hızla arttı. Dolayısıyla güvenli ödeme sistemleri de daha önemli bir hale geldi. Turkcell olarak özellikle son 2,5 yıldır önemli bir dönüşümden geçiyoruz. Bu dönüşüm sürecinde, küresel çapta kullanılan ürün ve servislerimizle bugün dijital operatör haline gelmiş durumdayız. Müşterilerimiz her geçen gün daha fazla Turkcell servislerini tercih ediyor. BiP, TV+, fizy, lifebox, Dergilik ve UpCall gibi ürün ve servislerimizle neredeyse günün üçte birinde kullanıcılarımızla temas halindeyiz. Artık web siteleri ve mobil uygulamalar üzerinden kendi müşterilerine hizmet veren şirketlerin de Turkcell servislerinin deneyimini yaşatmalarını ve kendi platformlarını kısa sürede uçtan uca güvenli dijital altyapıya kavuşturmalarını sağlıyoruz. Burada Paycell ile güvenli ödeme altyapısından Hızlı Giriş ile üyelik girişlerine, BiP üzerinden çağrı merkezi hizmeti sunmaktan ekran görüntüsü alıp paylaşmaya kadar bir dizi çözüm sayesinde, web siteleri ve mobil uygulamalar Turkcell’in güvenli ticaret platformu altyapısına kavuşuyor.

ICT MEDIA: Malumunuz Türkiye ve ICT sektörü, dünyadaki teknolojik gelişmeleri yakalamak, ülkemizde üretimlerini gerçekleştirebilmek için yoğun gayret içerisinde. Bu konulardan biri de sizlerin de çok yakından takip ettiği gibi, 5G teknolojisi ile ilgili yürütülen faaliyetler. Öncelikle ULAK projesini ve buradan çıkan ürünleri değerlendirebilir misiniz, şebekenizde kullanıyor musunuz?

Yerli baz istasyonu ULAK’ı ilk olarak Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın önderliğindeki Evrensel Hizmet projesi kapsamında hizmete sunduk. Köyleri 4.5G mobil iletişim altyapısıyla tanıştıran Turkcell, bilgiye erişimin lüks olmaktan çıkıp Türkiye’nin tamamına yayılması hedefiyle 1799 köyü kapsayan projenin startını verdi. İlk 4.5G sinyali, yerli baz istasyonu ULAK’ın kurulu olduğu Çankırı’nın Çakırbağ köyünden geldi. Çakırbağ köyüyle birlikte Bolu’daki Gerede, Kavacık, Hasanlar ve Güneyçalıca köylerinde de 4.5G sinyalinin alınmasıyla bu alanlarda son teknoloji mobil iletişime geçilmiş oldu. Nüfusu 500’ün altında olan 1799 yerleşim yerine 4.5G hizmetinin götürülmesinin amaçlandığı projenin iki yıl içinde tamamlanması planlanıyor. Proje sona erdiğinde bu yerleşim alanlarında yaşayan 300 bin kişi daha 4.5G kalitesinde hizmete kavuşmuş olacak. 4.5G’de halihazırdaki tüm çalışmalarımız aslında 5G’nin de altyapısını oluşturuyor. 5G standartlarını belirleyenler arasındayız ve saha testlerine liderlik ediyoruz. Bu alanda faaliyet gösteren NGMN’e (Next Generation Mobile Networks Alliance / Yeni Nesil Mobil Şebekeler Birliği) Türkiye’den üye olan tek operatörüz.

ICT MEDIA: Türkiye ve siz operatörler için hayati önem taşıyan fiber altyapısı konusunda geldiğiniz aşamayı, ortak altyapı kullanımı ve Türkiye’nin geniş bant stratejileri konusundaki düşüncelerinizi paylaşır mısınız?
Türkiye’de fiber altyapı kurulumu konusunda bazı mevzuat engelleri henüz aşılamasa da Turkcell yaşanan tüm zorluklara rağmen Türkiye’nin 18 kentinde ışık hızında internet hizmeti sunuyor. Turkcell bugüne kadar fibere 4,2 milyar TL yatırımla 36 bin 300 kilometreyi aşan fiber ağına ulaşarak 2,6 milyon hanenin kapısına ışık hızında interneti götürdü. Yapılan araştırmalara bakıldığında, Türkiye’de eve kadar giden toplam fiber yatırımları, Turkcell’in bulunduğu illere yapıldığı görülüyor. Toplam fiber kullanıcılarının yüzde 88,6’sı Turkcell’in yatırım yaptığı illerde yer alıyor. Turkcell olarak Türkiye’de çeşitli nedenlerle fiber götürülemeyen evlere de ulaşmanın peşindeyiz. Bunun için evlere havadan 4.5G hızında internet sağlayacak WTTH (Wireless to the Home) teknolojisi üzerinde çalışıyoruz.