Yandex başta internet tabanlı ürünler ve hizmetler olmak üzere ulaşım, e-ticaret, navigasyon, mobil uygulama ve reklamcılık gibi birçok alanda hizmet veren yetmişten fazla servise sahip. Türkiye'de Yandex, arama motoru ve navigasyon hizmetleriyle popüler. Yandex Search Strateji Başkan Yardımcısı Aleksandr POPOVSKIY, farklı ürün ve hizmetlerden oluşan ve büyüyen bir ekosistem olan Yandex hakkında daha fazla iç görü paylaştı. Yandex’in başarısının Türk bilişim sektörü için örnek oluşturabileceğini belirten POPOVSKIY, ICT MEDIA Genel Yayın Yönetmeni Murat PEHLİVAN’ın sorularını cevaplandırdı. Dergimizde özetine yer verdiğimiz Açık Açık Programı’nın tamamını ICT MEDIA TV Youtube kanalından bu bağlantı üzerinden izleyebilirsiniz.
Murat PEHLİVAN: Yandex nasıl bir eko sistem yaratıyor. Ne tür çalışmalar yapıyor?
Alexander POPOVSKIY: Türkiye'de bir marka olarak navigasyon ve arama motoru hizmetlerimizle tanınıyoruz. Biz de bu durumdan oldukça memnunuz. Ama bizim Yandex olarak özellikle kendi bölgemizde pek çok farklı ürün ve hizmetimiz var. E-ticaret tarafında kendi pazar yerimiz var ve Rusya'da taksi çağırma hizmetlerimizle de ünlüyüz. Yapay zeka tarafında ciddi çalışmalar yapıyoruz. Üretken bir yapay zeka çözümü olan Geniş Dil Modeli YandexGPT’yi oluşturduk. Bunun dışında bir diğer önemli çözüm de sanal asistan teknolojisi, Rusya'da popüler bir sanal asistanımız Alice var. Yapay zeka alanındaki çalışmalarımızı genişletiyoruz.
Yandex’in başarı hikayesi, Türkiye yerel dijital ekosistemi için de örnek oluşturabilecek bir hikâye. Yandex'in sahip olduğu eko sistem, birçok yerli yazılım geliştirici firmamız için, teknoloji firmamız için örnek teşkil edebilir. Onları cesaretlendirebilir. Ülkenin paydaşları çok ciddi başarılar elde edebiliyor.
Murat PEHLİVAN: Yandex'in navigasyonla ilgili getirdiği yenilikleri, haritalarla ilgili yaptığı çalışmaları biliyoruz. Bunların dışında Yandex Türkiye'de nelerle uğraşıyor?
Alexander POPOVSKIY: Türkiye'de uzun zamandır harita ve arama motoru hizmetimizle faal durumdayız. Aylık 4 milyon kullanıcı hem harita hem de arama motoru servisimizi kullanıyor. Türkiye'de günlük 2 milyon adet arama motoru sorgusu oluyor. Bunun çok daha büyük potansiyellere ulaşması mümkün. Biz de bu potansiyeli değerlendirmek için hizmet vermeyi sürdürüyoruz. Tabii bu alanda Türkiye’de farklı oyuncular da var. Kamu-BİB'26 ve BİMY'30 Bütünleşik Etkinliği'ne modern dijital platformlarda rekabet edebilmek için tüm oyuncuların eşit koşullar altında rekabet edebilmesinin önemi üzerine güzel bir tartışma yaşandı. Yerel düzenleyicilerin bu alandaki son girişimleriyle bizim gibi birçok firmanın pazardaki varlığını genişletmesinin anlamlı olacağına inanıyoruz. Bu durum kullanıcılar açısından hem hizmet kalitesini hem de çeşitliliğini artıracaktır.
Murat PEHLİVAN: Son zamanların çok günceli bir konusu, yapay zekâ. Eminim Yandex'te yapay zekâ konusunda çalışmaları vardır. Yandex cephesinden baktığımızda yapay zekayı nasıl konumlandırıyorsunuz?
Alexander POPOVSKIY: Yapay zekâ tarafında dünyada bu alanda kendini geliştirmiş olan sayılı firma var. Biz de o sayılı firmalardan bir tanesiyiz. Rusya'da bu anlamda ciddi çalışmalarımız var. Sofistike bir teknolojiye sahip bir şirket olarak, özellikle bulut bilişim alanında bu teknolojinin denenmesi için birçok işletme ile bunun testlerini yapıyoruz. İşletmelere faydalı olacak çözümler noktasında yapay zekayı geliştirdik. Tabi bunu sadece kendi ülkemiz için değil, farklı coğrafyalara, ülkelere de taşımak istiyoruz. Farklı ülkeye taşıdığınız zaman orada o ülkenin, o coğrafyanın dili çok önemli. Bu tarz yapay zekâ modellerinin eğitilebilmesi, geliştirebilmesi için o ülkenin diliyle beslenmesi gerekiyor bu teknolojinin. Türkiye'de yapılacak çalışmalarda biz kendi teknolojimizi getirmeye hazırız. Yerel dile yönelik sağlanacak veri ve kapasiteler, imkanlar bu alanın önünü açacaktır.
Murat PEHLİVAN: Antalya’da Türkiye Bilişim Derneği’nin düzenlediği etkinliğe katıldınız. Sanırım ilk kez katılıyorsunuz. Etkinlikle ilgili izlenimlerinizi bizimle paylaşır mısınız?
Alexander POPOVSKIY: Etkinlikte çok kıymetli insanlarla bir araya geldik. Çok faydalı görüşler paylaşıldı. Bunların hepsine çok büyük önem veriyoruz. Açıkçası, beklentilerimizin de üstünde bir fayda gördüğümüzü söyleyebilirim. Çünkü, sadece klasik bir Türk misafirperverliğinin dışında, bilişim alanına verilen önemi de burada gördük. Dolayısıyla, Yandex'in getirebileceği bilişim alanındaki çözümler ve faydalar üzerine de ilgiyi gördük. Bu da bizi çok sevindirdi.
Murat PEHLİVAN: Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Alexander POPOVSKIY: En sıcak, en samimi selamlarımı tüm katılımcılara gönderiyorum. Bizi davet edenlere de ayrıca çok teşekkür ediyorum. Etkinliği bilişim sektörü için çok önemli bulduk. Daha da önemli işlerin yapılabileceğini gördük. Dolayısıyla, bunun bir parçası olmaktan mutluluk duyduk. O yüzden, tekrar teşekkür ediyoruz herkese.