
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, "Bu yılın ilk 10 ayında sadece CİMER'e elektrik ve doğal gaz ile ilgili yaklaşık 34 bin başvuru geldi. Bilgi edinme ve kurumlarımıza gelen diğer başvurular bu rakamın dışında. Tüketicilerimizin rahatsız olduğu yerlerde düzenlemeleri yeniden gözden geçirmemiz lazım" dedi.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, Türkiye'de 54 milyon elektrik ve doğal gaz abonesi olduğunu bildirdi. 23 milyon petrol ve akaryakıt tüketicisi, 5 milyon yakın kömür kullananın olduğunu kaydeten Dönmez, “Bu hizmetleri vatandaşlara götürmeye çalışıyoruz. Nüfus olarak bakarsak 80 milyon ülke nüfusu, misafir ettiğimiz 40 milyon turist, yaklaşık 4 milyon mülteciyi de dikkate aldığımızda neredeyse 125 milyon nüfusa hizmet götürüyoruz" dedi. Bakanlık konferans salonunda düzenlenen “Enerji Tüketici Zirvesi”ne katılan Bakan Dönmez, Tüketicilerin taleplerini yakından takip ettiklerini vurguladı. Dönmez, "Bu yılın ilk 10 ayında sadece CİMER'e elektrik ve doğal gaz ile ilgili yaklaşık 34 bin başvuru geldi. Bilgi edinme ve kurumlarımıza gelen diğer başvurular bu rakamın dışında. Tüketicilerimizin rahatsız olduğu yerlerde düzenlemeleri yeniden gözden geçirmemiz lazım. Tüketici refahını dengede tutmaya gayret gösteriyoruz. Avrupa'da Mart 2017'den bu yana elektrik, Eylül 2017'den bu yana da gaz fiyatları sürekli artış gösteriyor. Türkiye hala Avrupa'da en düşük üçüncü elektrik fiyatına sahip ülke durumda. Makedonya, Litvanya, Bulgaristan gibi ülkelerinde altında elektrik fiyatlarına sahip durumdayız. Akaryakıt konusunda da benzer durum var. Türkiye, benzin fiyatlarında Rusya, Belarus ve Moldovya'nın ardından Avrupa'da en ucuz benzin satılan ülke durumunda" şeklinde konuştu.
Bakan Dönmez, Türkiye'de son yıllarda araç satışlarının tüm satışların yüzde 20'sine ulaştığını bildirerek, şu ifadeleri kullandı: "İnternet üzerinde bir çalışma yaptık ve verimlilik kelimesini arayanlar son 1 yılda dibe vurmuş durumda. Demek ki tüketici verimlilikle çok ilgili değil. Verimli kullanmak tüketici olarak bizlerin en büyük sorumluluklarımızdan biri. Çünkü biz bu kaynakları yurt dışından ithal ediyoruz. Son 10 yılın ortalamasına baktığımızda enerji ürünleri ithalatında 40 milyar dolar civarında para harcamışız. Bunun üzerinde durmamız lazım. Yine son 1 senede herhangi bir cihaz alırken verimli olup olmadığına bile bakmıyoruz. Gelişmiş ülkelerde ucuz enerji ve fiyat tartışmalarından çok verimli ve etkin enerji kullanımı tartışmalarını duyuyorsunuz. Türkiye'nin enerjiye verdiği değer fiyattan değil, verimlilikten anlaşılacak." Günümüzde Türkiye'de elektrik üretiminin neredeyse üçte ikisinin serbest üreticiler tarafından üretildiğini aktaran Dönmez, "Artık tüketicide çatısında ürettiği elektriği öncelikle kendi ihtiyacı için, eğer fazla üretmişse de dışarıya satmak suretiyle piyasada bir nevi küçük oyuncu konumuna da gelecektir" dedi.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz ise EPDK'nin tüketici odaklı bir kurum olduğunu belirterek, şunları söyledi: "Kurumumuzdaki şikayetlerle ilgili bir rapor aldım. 2017'de yaklaşık 66 bin şikayet gelmiş kurumumuza, bunun 50 bini elektrikle ilgili. 2018'in Ağustos ayı itibariyle yapılan şikayet sayısı yaklaşık 44 bin civarında. Bunun da yaklaşık 35 bini elektrikle ilgili. Bunu normal karşılamak mümkün değil. Vatandaşlarımızın sorunlarına en kısa zamanda çözüm üretmesi için kurulan çağrı merkezleri kendisinden beklediğimiz performansı hemen göstermiş görülmüyor. Dağıtım ve tedarik şirketlerimiz iletişim ve tüketici sorunlarının çözümünde yeterli seviyede değil ki bu şikayetler kurumumuza da intikal ettiriliyor. Özeleştirim ise serbest olan enerji piyasalarımızda sorunların çözümü için asıl muhatabın ilgili şirketler olduğu bilincini henüz yeterince kamuoyuna anlatabilmiş değiliz. Yani vatandaşlarımız yaşadıkları sorunların çözüm adresi olarak kamuyu, EPDK’yı görüyor. Bu konuda inşallah el birliği ile hareket ederek, basınımızın da desteği ile tüketicilerimizin hakları ve sorumluluklarını öğrenmeleri için gerekli adımları atacağımıza inanıyorum."
ELDER - Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği Hukuk Müşaviri Şadi Büyükkeçeci, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı’nın işbirliği ile gerçekleştirilen “Enerji Tüketici Zirvesinde” elektrik dağıtım sektörünün tüketici memnuniyeti konusunda 2017 yılı içerisinde attığı adımlara ilişkin bilgi verdi. Büyükkeçeci, elektrik dağıtım sektörü olarak 2016-2020 yılını kapsayan 3. Tarife dönemi sürecinde yaklaşık 20 milyar TL’lik yatırım taahhüdünde bulunduklarını belirterek, 2016 yılında bu rakamın 4,3 milyar, 2017’de ise 5,9 milyar TL’lik kısmını gerçekleştirdiklerini ifade etti. Büyükkeçeci elektrik dağıtım sektörü olarak müşteri memnuniyetini, 6 temel ilke üzerine inşa ettiklerini belirterek bunları, “Şeffaflık, Erişilebilirlik, Cevap Verebilirlik, Objektiflik, Gizlilik ve Hesap Verebilirlik” olarak sıraladı. ELDER Hukuk Müşaviri Büyükkeçeci: “Tüketiciye ulaşacak her yoldan bilgilendirme yapacağız. Bu doğrultuda, 2017 yılında tüketicilerin planlı kesintileri izleyebilmesi ve elektrik piyasasında tüketici haklarını öğrenebilmesi için iki adet web portalını yayına aldık.”
Tüketicilere en hızlı şekilde yanıt verebilmek amacıyla 2017 yılı içerisinde elektrik dağıtım sektörü içerisindeki çağrı merkezlerine, 9 ilde daha yenilerini eklediklerinin altını çizen Büyükkeçeci, çağrı merkezi personel sayısını yüzde 273’lik rekor bir artışla, bin 172’den üç bin 200’e çıkardıklarının bilgisini paylaştı. Büyükkeçeci, “Elektrik hizmetlerinde aksamama olmaması ve kesintisiz enerjinin sağlanması amacıyla, Arıza-Bakım-Onarım personel sayımızı da yüzde 25 artırarak 14 bin 896’dan 18 bin 693’e çıkardık” dedi.