
Türkiye Bilişim Derneği (TBD) tarafından düzenlenen “41. Ulusal Bilişim Kurultayı”, “Dijital Geleceğe Yolculuk “ana temasıyla Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nda (BTK) gerçekleştirildi.
Türkiye Bilişim Derneği (TBD) tarafından düzenlenen “41. Ulusal Bilişim Kurultayı”, “Dijital Geleceğe Yolculuk “ana temasıyla Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nda (BTK) ikinci gününde “Teknolojilerin Gelişimi ve Gençlerin Kariyer Planlaması”, “Türkiye, dijital sağlık alanında bir Unicorn çıkarabilir mi?”, “Teknolojide kadın oturumu”, “Bilişimle Girişim Kadın Paneli”, “Sahne Senin Diyaloglar” oturumlarıyla gerçekleştirildi.
“Teknolojilerin Gelişimi ve Gençlerin Kariyer Planlaması” panelinde; Tübitak Uzay’dan Medeni Soysal, Akınsoft Pazarlama Koordinatör Yardımcısı Volkan Çoban, Acunmedya Kurucu Ortağı ve CEO’su Gökhan Mutlay ve EnerjiSA siber güvenlik grup müdürü Cem Dursun konuşma yaptı. Konuşmacılar siber güvenlik, yapay zekâ, uzayda küresel dönüşümler ve dijital pazarlama konularına değindiler.
“İlk ay görevi için birçok yerli ekipman geliştirildi”
Tübitak Uzay’dan Medeni Soysal, Türkiye’nin bu yıl ilk defa dünyada telekomünikasyon uydusu atan az sayıdaki ülkelerden birisi olduğunu vurguladı. Türksat 6A'yı 35 bin km'lik yörüngeye yerleştirdiklerini söyleyen Soysal, “Artık önümüzde takım uykularımızı, takım yerli uydularımızı geliştirmek var. İnsanlık uzay görevlerimizi artırmak var.” diye konuştu.
İlk ay görevi için çalışmalar yaptıklarını belirten Soysal, “Şimdi bütün bu tecrübe ay görevi için kullanılmak üzere tekrar tasarlanıyor. Ay görevi için birçok yerli ekipman geliştirildi, her iki uydu içinde. “dedi. Soysal, ay görevi için yapılan çalışmaların yüksek güvenirlik gerektirdiğini de vurguladı.
İnsanlığın uzay görevi sırasında toplumla etkileşimin ve özel sektörün gelişmesinin çok önemli olduğunu belirten Soysal, şunları kaydetti:
“Geleceğin nesillerini geliştirmek istiyoruz, aslında onları bu alana cesaretle ilerletmek istiyoruz. Uzay çalışmalarında özel sektör bilimsel laboratuvar ve fabrika olarak kullanılacak, ay kapısı ve ay yörüngesinde oluşacak. Belki On binlerce dolar harcadığımız taşıma hizmetleri yakında çok uygun fiyatlara gelecek.”
“Bilim ve teknolojik araştırmalar artık uzaya da kayacak”
İnsani görevlerle de uzayda olmamız gerektiğini ifade eden Soysal, “Astronot sayısı hızla artacak. Şu anda 600 ama yakında bunun çok üzerine çıkacak.” dedi.
Geleceği ve uzay çalışmalarını teknolojik gelişimlerin etkisiyle değerlendiren Soysal, bilim ve teknolojik araştırmaların artık uzaya kaydığını görebileceğimizi söyledi. Soysal, “Burada yaptığımız birçok meslek artık uzayda da yapılabilecek hale gelecek.” Değerlendirmesinde bulundu. Uzay çalışmaları arttıkça özel sektörün varlığının da gittikçe artacağını bildiren Soysal, “Çünkü ekonomik olarak büyük bir kazanç var ortada. Küresel problemlerimizde kesinlikle disiplinler arası çalışmamız gerekecek. Uzay trafiği ve uyduların çarpışma oranı artacak. Bu sistemleri Manuel olarak kontrol edemeyeceksiniz dünyada. Tüm bu şeyi birleştirdiğinizde içinde mühendislik var, uluslararası diplomasi var, hukuk kullanılacak. Bu tip kuralların kullanılması için interdisipliner bir çalışma gerekir. Kolonileşme sosyal bilimler alanını yeniden yaratacak diyebiliriz.” diye konuştu.
“Mesleklerin dönüşümüne uyum sağlanması gerekiyor”
Yapay zekayla bambaşka bir şeyin içerisinde olduğumuzu vurgulayan Acunmedya Kurucu Ortağı ve CEO’su Gökhan Mutlay, günümüzde yapay zekanın dışında kalmanın mümkün olmadığını belirtti. Eğitim ve sektör arasında büyük bir uçurum olduğunu söyleyen Mutlay, bu uçurumun kapanması gerektiğini ifade etti. Mutlay, gençler bu hayata hazırlanması gerektiğini bildirerek, mesleki dönüşümün önemine değindi. Mutlay, “Eğer mesleki dönüşümü yapmazsak, kendinizi bu becerilerle donatmazsanız olmaz.” dedi. Teknolojik gelişmelerle paralel olarak mesleki becerilerin geliştirilmemesi durumunda gençlerin işsizlikle karşı karşıya kalabileceğinin altını çizen Mutlay, şunları aktardı:
“Hepiniz okuduğunuz bölümden memnun değilsiniz ya da onun sonrasında ne olacağını bilmiyorsunuz. Her gün tekrarladığınız şeyde başarısız olmanız imkânsız. Yapay zekayı kullanmanız gerekiyor. Adaptif olarak bu öğrenim sistemini uygulamalı. Yapay zekâ tatbikî her şeyi değiştirecek buna ayak uyduracaksınız, uydurmak zorundasınız, öğrenmek zorundasınız. Yapay zekanın bize getirdiği en büyük kolaylıklardan biri şu, yapay zekaya istediğinizi sorabilirsiniz. Sormaktan çekindiğin veya kötü duruma düşebileceğin her şeyi yapay zekaya sorabilirsin. Üniversite artık üniversite ve bilgi bu. O yüzden günümüzün kendisi adaptif olmak. Bir şeyi öğrenmeyi öğrenmeniz gerekiyor. Bu yolda kendinizi bulursunuz.”
“Yapay zekâ pazarlama alanında da çığır açıyor”
Pazarlama ve teknolojiyle ilerleyen bir dönem de olduğumuzu bildiren Akınsoft Pazarlama Koordinatör Yardımcısı Volkan Çoban, sosyal medya ile pazarlama sürecinin de dönüştüğünü ve değiştiğini ifade etti. Çoban, “Sosyal medya dediğimiz mecralar dijital pazarlamanın önünü açtı. Dijital pazarlama ile birçok şeyi öğrendik.” diye konuştu.
Yapay zekanın pazarlamada çığır açtığını belirten Çoban, “Bugün televizyonda reklam verdiğimiz de milyonlarca kişiye ulaştığını görüyoruz ama bu sosyal medyayla ve yapay zekayla daha da büyüdü.” İfadesini kullandı
Yapay zekanın sunmuş olduğu algoritmalarla görünmeyeni göstermeye başladığını söyleyen Çoban, yapay zekayla beraber robotlarında gündelik hayatımızda devreye girmeye başladığını işaret etti. Çoban, gelişen teknoloji ve yapay zekanın kişiselleştirilebilmeye de imkân tanıdığının altını çizdi.
Türkiye’nin neden bir şeyleri pazarlayamadığının üzerinde duran Çoban, şunları ifade etti:”
“Çünkü biz pazarlamayı bilim olarak görmüyoruz. Bugün biz pazarlamanın bir bilim olduğunu anlamaya başladık. Katma değerli isler yapmamız gerekiyor, markalaşmayı öğrenmemiz gerekiyor. Pazarlamayı bir bilim olarak görmeye başladık; dijital pazarlama departmanları kuruldu. Şirketler artık yapay zekâ danışmanları istihdam etmeye başlayacaklar. Burada çok büyük bir gelecek olduğunu düşünüyorum. Çünkü içinde birçok departmanı barındırıyor, birçok sektör var içinde. Ama bunlar yapay zekayı nasıl kullanacaklar, nasıl entegre edecekler, iş süreçlerin de burada büyük bir açık olacak ve iyi bir fırsat olacağını da düşünüyorum. Ama pazarlamaya da etkisinin çok büyük olduğunu düşünüyorum.”
EnerjiSA siber güvenlik grup müdürü Cem Dursun’da yapay zekâ ile birlikte güvenlik meselesinin uçsuz bucaksız bir hal aldığını belirtti. Gelişen teknolojiler ve yapay zekayla birlikte siber güvenliğinde çok ön plana çıktığını söyleyen Dursun, “Siber güvenlikte de bir dönüşüm oldu, bir gelişme oldu. Özellikle 2000'den sonra ve pandemiyle beraber gerçekten büyük bir zirveye ulaştı. Siber güvenlikte de bir hız var.” dedi.