
Kadınların toplumsal hayattaki yerini, haklarını ve emeklerini hatırlamak, kutlamak ve daha eşit bir dünya için farkındalık yaratmak adına bugün önemli bir gün: 8 Mart Dünya Kadınlar Günü. Eğitimden iş hayatına, sanattan bilime kadar her alanda ilham veren kadınlar, sadece bugünün değil, her günün kahramanı. Bu çerçevede dijital dünyada kullanıcılarının davranışlarını ölçen dijital medya araştırması ve teknoloji firması Gemius, kadınların dijital dünyayla olan etkileşimini derinlemesine inceledi. Kadınların çevrimiçi platformlardaki tercihlerini, ilgi alanlarını ve tüketim alışkanlıklarını daha iyi anlamak amacıyla Kadınların Dijital Medya Tüketim Haritası’nı hazırladı.
Bu kapsamlı analizde, dijital kullanıcı davranışlarını ölçümleyen Gemius Audience verilerini baz alarak 15 yaş üstü kadınların internet ortamındaki içerik tüketim alışkanlıklarını detaylandırıldı. Kadınların hangi platformlarda çokça vakit geçirdiğinden tutun da online alışverişten haber takibine, sosyal medyadan finansal hizmetlere kadar geniş bir yelpazede kadınların dijital dünyadaki tercihleri belirlendi.
İşte detaylarına yer verilen kategoriler:
Haber Siteleri – Kadınlar hangi haberleri, hangi kaynaklardan takip ediyor?
E-Ticaret – Online alışverişte kadınların tercih ettiği platformlar neler?
Sosyal Medya – Kadın kullanıcıların en aktif olduğu sosyal medya platformları hangileri?
Giyim – Moda ve stil dünyasında kadınlar en çok hangi şirketlere yöneliyor?
VOD – Kadınlar hangi dijital platformlarda izlemeyi tercih ediyor?
Telekomünikasyon – Kadınların telekomünikasyon tercihlerinde kimler öne çıkıyor?
Bankacılık – Kadınların öncelik verdiği bankalar hangileri?
Futbol Takımları – Dijital kullanıcı rekabetinde şampiyon kim?
Otomotiv – Otomotivde kadınların tercihleri nasıl oluştu?
Sigortacılık – Sigorta hizmetlerinde öne çıkanlar kimler?
Kozmetik & Perakende – Güzellik ve bakım alışverişinde öne çıkanlar?
Süpermarketler – Online market alışverişinde kadınların platform tercihleri neler?
Kadınlar Google’da aradı, WhatApp’ta iletişim kurdu, Trendyol’da alışveriş yaptı
Yayıncıların web rekabet analizinde ortak tercihi olan ve güvenerek kullandıkları Gemius Audience’ın 2024 yılını kapsayan verilerine göre kadınlar Google’dan dijital dünyaya açılırken, WhatsApp üzerinden iletişimde kalmayı tercih etti ve YouTube’ta içerik tüketmeyi seçti. Instagram’a da yoğun ilgi gösteren kadın kullanıcılar alışveriş için daha çok Trendyol’a uğradı.
Kadınların başından kalkamadığı platform: Instagram
Kadınların en çok ziyaret ettiği platformlarla birlikte aynı zamanda kadınların en çok hangi platformlarda zaman geçirdiğine de baktık. Burada da karşımıza hiç sürpriz olmayacak şekilde Instagram çıktı ve ilk sırada yer aldı. Kadınların Puhu, Discord, Wattpad ve Kwai’ye olan ilgisi ise oldukça dikkat çekici.
Kadınların okuyucuların haber platformunda tercihi Sabah
Kadınlar haber okumak istediklerinde en çok sabah.com.tr’yi ziyaret etmeyi tercih etti.
Kadınlar E-Ticaret platformlarında ilk tercihi: Trendyol
Türkiye’nin önde gelen e-ticaret platformu Trendyol 2024 yılında kadınların yoğun ilgisiyle karşılaştı ve e-ticaret platformları söz konusu olduğunda ilk tercih oldu. Kadınların ilk 30 listesinde süpermarket, gıda ve ev ile ilgili ürünlerin satıldığı platformların ön plana çıktığını da görüyoruz.
Kadınların sosyal medya tercihi: WhatsApp, YouTube, Instagram
Kadınların en çok ziyaret ettiği mecralara göz attığımızda WhatsApp’ı ilk sırada görüyoruz. YouTube WhatsApp ile hemen hemen aynı performansı gösterirken Instagram da kadınların vazgeçilmezi konumunda.
Kadınların giyimde tercihi: LC Waikiki
Kadınların giyim tercihleri söz konusu olduğunda LC Waikiki’nin dev rakiplerini geride bıraktığı söylenebilir.
Kadınların tercihi Netflix, Tabii Netflix’in ensesinde
VOD yani Video on Demand tarafında da dikkat çekici bir hareketlilik yaşanıyor. 2024 yılında Netflix kadınların ilk tercihi olsa da Tabii’nin hızlı yükselişi ve Netflix’in hemen peşinden gelmesi rekabetin 2025 yılında daha da çetin geçeceğini gösteriyor.
Telekomünikasyon tercihlerinde bir numara: Vodafone
Telekomünikasyon endüstrisinde dijital kullancı rekabeti çok sıcak ve Vodafone’un bu yoğun rekabetten galip çıktığı görülüyor.
Kadınların banka tercihlerinde ilk sıra Ziraat’in
Kadınların banka tercihlerine odaklandığımızda bir devlet bankası olan Ziraat Bankası’nın ağır bastığı ve ilk sırada yer aldığı dikkat çekiyor. Şampiyon Ziraat Bankası olurken, ikinci sırada ise Garanti BBVA yer aldı.
Dijital kullanıcı rekabetinin şampiyonu Fenerbahçe
Trendyol Süper Lig’de heyecan tüm hızıyla sürerken 2024 yılı verilerini dikkate aldığımızda dijital kullanıcı rekabetinde şampiyon ismin Fenerbahçe olduğu söylenebilir.
Hayaller ve hayatlar benzer
Erkeklerin otomotiv sektörüne ilgisini incelediğimizde daha çok üst segment otomotiv sektörüne yoğunlaştıklarını gözlemlerken, kadınların ise hayallerinin gerçek hayat şartlarıyla orantılı tercihlerle dengelendiği dikkatlerden kaçmadı. Citroen ilk sırada yer alırken, Hyundai ve Opel ile birlikte ilk üç bu şekilde oluştu.
Türkiye'de kadınların tercihi Anadolu Hayat Emeklilik
Sigortacılık tarafında kadınların tercihlerine göz attığımızda Anadolu Hayat Emeklilik’in ilk sırada olduğu dikkat çekiyor. Sigortam.net ve Allianz da ilk üçte.
Kadınların Gratis sevgisi bir başka
Kozmetik & Kozmetik Retailer tarafında kadınların ilk tercihi Gratis oldu. Gratis’i Watsons ve Sephora izledi.
Kadınların süpermarket alışverişlerinde ilk tercihi: Getir
Kadınların süpermarket alışverişleri için ziyaret ettiği platformlara odaklandığımızda Getir’in ilk sırada olduğu görülüyor. Getir’i Migros ve ŞOK Marketler izledi.
Kadınları hedefleyen markalar
Gemius Adreal verilerini kullanarak 2024 iletişimlerinde kadınları hedefleyen markalara odaklandık. Buna göre SOV, Kaliteli SOV, GRP ve erişim metriklerine göre satın aldıkları reklamlarla kadınlara erişmeyi başaran şirketleri sıraladık.
Kadın odağında dijital medya iletişiminde lider şirketlere baktığımızda yaptıkları gösterimlere göre Getir ilk sırada yer aldı. Unilever ve P&G ilk üçte yer alırken, kaliteli gösterimlere baktığımızda ise listenin birincisi P&G oldu.
Kadınları baz aldığımızda reklam erişiminde ilk sırada MediaMarkt kendine yer buldu. GRP tarafında Getir birinciliği rakiplerine kaptırmadı.
İletişimlerinde kadınlardan vazgeçemeyen markalar
Türkiye’de faaliyet gösteren pek çok marka, kadınlara daha etkili bir şekilde ulaşabilmek için onları daha iyi anlayan, onlara ‘dokunabilen’ iletişim çalışmalarına imza atmaya çalışırken, bu doğrultuda hem kurumsal sorumluluk projelerinde hem de reklam kampanyalarında kadınları ön plana çıkarmayı tercih ediyor.
İşte iletişimlerinde kadınlarla fark yaratan markaların elinden çıkan kreatiflerden bazıları: