
Alanında öncü ölçümleme ve analitik şirketi Adjust, "Mobil Uygulama Trendleri Raporu: Türkiye 2025" raporunu yayımladı. Raporda yer alan veriler, Türkiye'nin mobil uygulama ekonomisinin 2025'in ilk yarısında toplam kurulum sayılarında yıllık bazda %6, oturum sayılarında ise %4 artış kaydettiğini ortaya koydu. Statista verileri ise Türkiye uygulama pazarının cirosunun 2029 yılına kadar 1,65 milyar dolara ulaşmasını bekliyor.
Adjust Orta Doğu, Türkiye ve Afrika Satış Direktörü Başak Zerman, Türkiye mobil uygulama pazarının hızla büyüyerek küresel ölçekte rekabet eden, olgun bir ekosisteme dönüştüğünü belirtti. Zerman, pazarlamacıların başarı için kullanıcı kazanımını hızlandırmaları ve kalıcı etkileşimi artırmak amacıyla yapay zekâya dayalı kişiselleştirmeden yararlanmaları gerektiğini vurguladı.
Oyun ve Finans Sektörleri Güçlü İvmesini Koruyor
Türkiye mobil pazarının kilit sektörleri 2025'in ilk yarısında güçlü performans sergiledi:
- Oyun Sektörü: Kurulum sayıları yıllık bazda %4 artarken, oturum sayıları %12 yükseldi. Macera, Idle RPG ve casual gibi kategoriler kurulum artışına öncülük etti. Ortalama oturum süresi 32,8 dakika ile küresel ortalamayı geride bıraktı.
- Finans Uygulamaları: Kurulum sayısı yıllık bazda %30 artışla dikkat çeken finans uygulamaları, küresel trendlere paralel bir seyir izledi. Finans uygulamalarında kullanıcı tutma oranları (1. Gün %15, 7. Gün %8, 30. Gün %5) bölgesel ve küresel ortalamaların üzerinde gerçekleşti.
E-ticaret sektöründe ise küresel gerilemeye rağmen Türkiye pazarı istikrarını korudu. Kurulum sayıları %7 azalmasına rağmen, bu oran küresel ( %14) ve MENAT ( %26) gerilemelerine göre daha düşük kaldı. Pazaryeri ve ilan uygulamalarının kurulum artışı ile fırsat keşfi uygulamalarının oturum artışı sektördeki istikrarın sürdürülmesine katkı sağladı.
Yapay Zekâ Uygulamaları Pazarın Yeni Dinamosu
Rapor, yapay zekâ destekli uygulamaların Türkiye uygulama ekonomisi açısından önemli bir büyüme faktörü olduğunu gösterdi.
2024 yılında üretken yapay zekâ uygulamalarının indirme sayısı yıllık bazda %142,5 gibi rekor bir artışla 27,4 milyona ulaştı. Raporda, ChatGPT, Google Gemini ve Chatbot AI gibi uygulamaların en çok kullanılan yapay zekâ araçları arasında yer aldığı belirtildi. Ayrıca, geleneksel olarak hyper casual oyunlar geliştiren stüdyoların, artık daha kısa ürün döngülerine sahip ve ağırlıklı olarak abonelik modeliyle gelir elde eden yapay zekâ odaklı ürünlere yöneldiği kaydedildi.