
Türkiye'nin dijital dönüşümünün öncüsü Türk Telekom’un sponsorluğunda, ICT MEDIA Dergisi tarafından düzenlenen "Fiber Mobilite Çağında Teknoloji ve İnovasyon Buluşmaları" etkinliğinin ikincisi Adana’da gerçekleştirildi. Hacı Sabancı Organize Sanayi Bölgesi (AOSB)'de düzenlenen etkinlikte dijitalleşmenin Adana sanayisi ve iş dünyası için sağlayacağı fırsatlar ele alındı. Etkinlikte Türk Telekom ile katılımcı firmalar arasında bire bir görüşmeler gerçekleştirildi.
Etkinlikte, ICT Yayın Grubu Genel Yayın Yönetmeni Murat Pehlivan, Türk Telekom Adana Bölge Müdürü Yılmaz Tohumoğlu, Türk Telekom KOBİ Satış Direktörü Cihan Demirlek, AOSB Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Sütcü, Kişisel Verileri Koruma Kurumu Başkan Yardımcısı (KVKK) Dr. Cihan Kanlıgöz konuşma yaparken Türk Telekom Profesyonel Servisler Grup Müdürü Seza Tunay Barlak “Dijitalleşmenin Kalbinde Fiber Teknoloji” başlıklı bir sunum gerçekleştirdi.
Türkiye'nin en verimli topraklarına sahip ve sanayileşmenin öncüsü olan Adana, dijital dönüşüm süreçlerine hızla adapte oluyor. ICT MEDIA Dergisi tarafından Türk Telekom sponsorluğunda düzenlenen "Fiber Mobilite Çağında Teknoloji ve İnovasyon Buluşmaları" etkinliği, Adana Hacı Sabancı Organize Sanayi Bölgesi (AOSB)'de gerçekleşti.
ICT Yayın Grubu Genel Yayın Yönetmeni Murat Pehlivan, etkinliğin amacının, sanayicileri, iş dünyasının liderlerini ve teknoloji sağlayıcılarını bir araya getirerek dijital dönüşüm sürecine katkı sunmak olduğunu söyledi. Pehlivan, "Adana, tarih boyunca tarım, sanayi ve ticaretin merkezlerinden biri olmuştur. Türkiye’nin en verimli topraklarına sahip bu güzel şehir, sanayileşme süreciyle birlikte ekonomik kalkınmanın da öncüsü haline gelmiştir. Çok sayıda sektörlerde büyük yatırımlara ev sahipliği yapan Adana, bugün dijital dönüşüm süreçlerine hızla adapte olarak rekabet gücünü artırmaktadır," dedi.
Türk Telekom Adana Bölge Müdürü Yılmaz Tohumoğlu ise açılışta yaptığı konuşmada Türk Telekom’un hizmet anlayışının “sadece merkeze değil herkese hizmet” olduğunu vurguladı. Türkiye’de dijital dönüşümünün lideri olan Türk Telekom’un ülkenin her yerine iletişim altyapısını götürmeyi kendisine bir ödev olarak gördüğünü belirten Tohumoğlu, “Türkiye’nin ilk 500 şirketi başta olmak üzere pek çok kamu kuruluşunun dijital güvenliğini sağlıyoruz. Kamuya özel sektöre dijitalleşme yolculuğunda destek oluyoruz. Adana’yı ve çevre illerimizi geleceğe taşımak için çalışmalar yapıyoruz," dedi.
Türk Telekom KOBİ Satış Direktörü Cihan Demirlek, dijitalleşme ve inovasyonun Türkiye’yi geleceğe taşıyacak en önemli unsurlar olduğunu söyledi. Adana’nın etkinliğe ev sahipliği yapmasından son derece mutlu olduklarını bildiren Demirlek şöyle devam etti: “Bu buluşma ülkemizin teknoloji geleceğine imkan sağlayacak iş birliklerine imkan sağlayacak. Dijitalleşme süreçleri hem hizmet veren hem de hizmet alanların yaklaşımlarını belirleyici hale getiriyor. Bir yandan iş yapış biçimleri değişirken, diğer yandan da dijitalleşme yaygınlaşıyor. Biz dijitalleşmeyi sadece bir dönüşüm sürece olarak değil ülkemizin ekonomik ve kalkınması için bir kaldıraç olarak görüyoruz."
AOSB Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Sütcü, AOSB olarak Türkiye’de bulunan 400’ün üzerindeki organize sanayi bölgesi içerisinde ilk 5 içine girdiklerini bildirdi. AOSB hakkında bilgiler paylaşan Sütcü, sanayi bölgesinin yaklaşık 25 milyon metrekarelik bir alanında faaliyet gösterdiğini bildirdi. Sütçü, “AOSB Adana ihracatının yaklaşık yüzde 60’ını gerçekleştiği bir bölge. Tüm dünyadan bir yatırımcı için olması gereken alt yapı ve üst yapıya sahip bir organize sanayi bölgesiyiz” dedi. Bekir Sütcü, “dibi karanlık bir kuyu” olarak nitelendirdi ancak sektör için dijital dönüşümü “olmazsa olmaz” şeklinde tanımladı. Sütcü şöyle devam etti: “Biz dijital dönüşüme 8 yıl önce başladık ama hala tamamlayamadık. Tamamlayamadığımız noktada diğer şirketlerden geri kaldığımızı görüyoruz. Teknolojiyi hızlı bir şekilde takip ettiğimiz müddetçe ayakta kalabileceğimiz görüyoruz. Ekonomide gelinen noktada verimlilikten başka yapacağımız bir şey yok. Verimliliği sağlayacak olan da teknoloji. Bir sanayici olarak tavsiyem bu teknoloji çağında bilgi ve becerileri aksatmadan uygulamaya çalışalım diyorum."
Etkinlikte Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK) Başkan Yardımcısı Dr. Cihan Kanlıgöz de bir konuşma yaptı. "Türkiye’nin her alanında olduğu gibi bilişim teknolojileri alanında da büyük mesafe kat ettiğini” vurgulayan Kanlıgöz, Türkiye’nin son 50 yılda bilgi iletişim teknolojileri alanında geçirdiği dönüşümler hakkında bilgiler paylaştı. Son on yılda özellikle kamu sektöründe dijitalleşme sayesinde devrim niteliğinde gelişmelere şahit olduğunu kaydetti. UYAP, MHRS, MERNİS ve TAKBİS sistemleri hakkında bilgiler paylaşan Kanlıgöz, “10 yıl önce e-devlet uygulamalarını yaygınlaştırmak için çalışıyorduk. Bugün Dijital Ofis’in yaptığı çalışmalarla e-devlet üzerinden neredeyse sunulmayan bir uygulama kalmadı. Bürokrasiye tuşa getirdik. Dijitalleşme ve bilişim teknolojilerin insanların günlük hayatına girdiği kadar bürokratik yaşamı da etkiledi” dedi. Mobil internetini gelişmesiyle cep telefonlarının hayatımızın en önemli aracı haline geldiğine de dikkat çeken KVKK Başkan Yardımcısı, “Hayatımızı kolaylaştıran, şekillendiren gelişmelerin yanısıra bunların suiistimalleri de gelişti” diyerek kişisel verilerin korunması ve siber güvenlik konularına da değindi. Kanlıgöz, KVKK’nın bir çerçeve kanun olarak hazırlandığını belirtirken, KVKK mevzuatına uyumun sanayiciler tarafından sadece bir yükümlülük olarak değil, sağlıklı bir işletmenin kendisi için yapacağı bir yatırım olarak görünmesi gerektiğini vurguladı.
Dijitalleşmenin Kalbinde Fiber Teknoloji var
"Fiber Mobilite Çağında Teknoloji ve İnovasyon Buluşmaları" etkinliğinde, Türk Telekom Profesyonel Servisler Grup Müdürü Seza Tunay Barlak, "Dijitalleşmenin Kalbinde Fiber Teknoloji" başlıklı bir sunum da gerçekleştirdi. Barlak, sunumunda dijital dönüşümün önemini, Türk Telekom'un bu alandaki rolünü ve geleceğe yönelik vizyonunu paylaştı.
Barlak, Adana'nın ekonomik gücüne dikkat çekerek, şehrin en çok ihracat yapan 13. şehir olduğunu ve 4 milyar doları aşan ihracat rakamına ulaştığını belirtti. "Türk Telekom olarak, Adana'nın bu sanayi ekosisteminde hizmet veriyor olmaktan gurur duyuyoruz" diyen Barlak, Türk Telekom’un 81 ile entegre telekomünikasyon hizmeti sunduğunu ve 53 milyondan fazla LTE abonesine hizmet verdiğini bildirdi. Günümüz koşullarında dijital dönüşümün bir zorunluluk haline geldiğini vurgulayan Barlak, "Dönüşüme kolektif olarak bakıyoruz. Hedefimiz inovasyon ve verimliliği artırmak, efor ve maliyet dengesini optimize etmek ve veriden değer üretmek" şeklinde konuştu. Dijitalleşmenin akıllı otomasyon, siber güvenlik, IoT, yapay zeka, bulut bilişim, genişletilmiş gerçeklik, blok zinciri ve metaverse gibi alanlara katkı sağladığını belirten Barlak, dijital dönüşümün teknoloji, şirket kültürü, süreçler ve çalışanlar üzerinde etkiler yarattığını ifade etti. Barlak, şirketlerin rekabette öne çıkabilmeleri için dijitalleşmeye dair düşüncelerini hızla değiştirmeleri ve küresel gerçeklere adapte olmaları gerektiğini vurguladı. "Aslında teknolojinin rekabette öne çıkabilmemiz için dijital dönüşüm bir zaruriyettir" diyen Barlak, dijitalleşme yolculuğunun tüm kesimlerde benimsenmesi için kamu nezdinde de etkin çalışmalar yapıldığını belirtti.
Sunumunda son 10 yılda internet kullanıcıları, sosyal medya kullanıcıları, mobil abone sayısı ve üretilen veri miktarındaki artış gibi önemli verileri paylaşan Barlak, "Geleceğe şimdiden hazır mıyız?" sorusunu yönelterek Türk Telekom olarak Türkiye'nin en iyi fiber altyapısına sahip olduklarını ve 4 yıldır pazar lideri konumunda bulunduklarını dile getirdi. Barlak, Türkiye'de milli ekosistemin geliştirilmesi için çalıştıklarını ve 5G teknolojisine en hazır operatör olduklarını ifade etti.
"Dijitalleşme, Bir Kuyu Değil, Bir Fırsat"
Adana'da düzenlenen "Fiber Mobilite Çağında Teknoloji ve İnovasyon Buluşmaları" etkinliğinin önemli bölümlerinden biri olan "Sanayide Dijitalleşme" paneli, sektörün önde gelen isimlerini bir araya getirdi. ICT Yayın Grubu Genel Yayın Yönetmeni Murat Pehlivan'ın moderatörlüğünde gerçekleşen panelde, Türk Telekom Kurumsal Müşteri Çözümleri Satış Direktörü Basri Tatar, Çizgi Bilgisayar CEO’su Mehmet Ali Altun, Evant Teknoloji sahibi ve ABİAD Başkan Yardımcısı Ahmet UZEL ve Ogitek Otomatik Giriş Teknolojileri Şirket Sahibi/CEO’su Kemal Mert Hasırcı konuşmacı olarak yer aldı.
Basri Tatar, Türk Telekom'un fiber altyapı, datacenter ve siber güvenlik yatırımlarıyla dijitalleşmenin temel taşlarından biri olan altyapıya büyük önem verdiğini vurguladı. Tatar, Türk Telekom olarak telekomünikasyon alanında Türkiye’nin en iyi teknolojilere ulaşması için çözümler ürettiklerini, bu doğrultuda yatırımlar yaptıklarını ve değer üretme odaklı çalıştıklarını belirtti. "Temelde amacımız özellikle sanayicimiz kendi işine odaklansın, dijitalleşmek istediklerinde biz her zaman yanlarındayız." diyen Tatar şöyle devam etti: "Günümüz iş dünyasında kurumların dijital dönüşümü, sürdürülebilir büyümenin anahtarı haline geldi. Biz de Türk Telekom olarak, kurumlara özel dijital çözümler geliştirerek onların stratejik ortağı olarak çalışıyoruz."
"Sadece bir hizmet sağlayıcı değil, iş ortaklarımızın vizyonunu paylaşan, onların dünyayla rekabet edebilir düzeyde teknoloji kullanır hale gelmesini sağlayan bir çözüm ortağı olmayı önemsiyoruz." ifadelerini kullanan Tatar değerlendirmesini şöyle sürdürdü: "İleri teknoloji, veri odaklı stratejiler ve inovatif yaklaşımlarımızla, kurumların dijital dünyada rekabet avantajı kazanmasını sağlıyoruz. Türk Telekom olarak kurumlara mesajım şu. Biz sizin ihtiyacınız olan bütün çözümlere sahibiz."
Dijitalleşmenin sürekli evrim geçirdiğini belirten ve firmaların sürekli güncel kalması gerektiğine dikkat çeken Tatar, dijitalleşmeyi dipsiz bir kuyu olarak görmediklerini de vurguladı. Tatar, "Dijitalleşmeyi şirketleri daha da ileriye taşıyacak bir süreç olarak yorumluyoruz" dedi.
Mehmet Ali Altun, "Anlık güncelleşme yapılması gereken bir konu olarak görüyorum." diyerek dijitalleşmenin dinamik yapısına dikkat çekti. Altun, "Dijital dönüşümde en büyük eksikliklerden birisi bunun eğitim, organizasyon yapısı ve alt yapıların olmamasından kaynaklanıyor. Bu bir işletme kültürü… Dijitalleşme süreçlerinin tamamlanabilmesi için bütün dünyada 2030 yılı milat olarak seçildi. Dünyadaki işletmelerin yüzde 85'inin dijitalleşmesinin tamamlanması beklenmektedir" dedi. İşletmelerin dijital dönüşüm için strateji oluşturması gerektiğini kaydeten Altun, bu noktada eğitim ve kurum kültürün önemine değindi.
Ahmet Uzel, "Sanayiciler dijital dönüşüm projelerini kurmaktan korkuyor." diyerek dijital dönüşüm konusunda tereddütlerin olduğuna dikkat çekti etirdi. "Dijital dönüşüm alel acele yapılacak bir iş değil. Aşama aşama yapılması gereken şeyler var” diyen Uzel bulut teknolojileri konusunda şirketlerde yaşanan tereddütlere de dikkat çekti: “Bulut ve buluta geçiş noktasındaki en büyük sıkıntımız genelde patronlar verilerinin dışarıya çıkmasını uygun bulmuyor. Bunu aşmak çok kolay olmuyor. Biraz bu korkuların aşılması gerekiyor."
Kemal Mert Hasırcı, "Dijitalleşme karanlık bir kuyu gibi görünse de bilinçli yöneticilerle verim anlamda uçsuz bucaksız bir kuyu… Her şeyden önce bunu istemek ve bu alanda gerekli önlemleri almak gerekiyor." diyerek dijitalleşmenin faydalarına dikkat çekti. Hasırcı, "Dijital dönüşüm adım adım ilerlediğinizde maliyetle çok da gözde görünmeyen bir hale geliyor. Bu bir süreç. Bu süreçte ayak direyenler olacak ancak bu süreci hızlandırmak gerekiyor. Biz de bu süreç içerisinde yer aldık." sözleriyle, dijital dönüşümün bir süreç olduğunu ve maliyetlerin abartılmaması gerektiğini vurguladı.
“Fiber Mobilite Çağında Teknoloji ve İnovasyon Buluşmaları” etkinliğinde fiber altyapıdan dijitalleşmeye, sanayide inovasyondan siber güvenliğe, yapay zekâdan bulut bilişime kadar geniş bir yelpazede bilgi ve deneyim paylaşımına olanak tanıdı. Katılımcılar, Türk Telekom uzmanlarıyla B2B görüşmeler yaparak, yeni ürün ve hizmetler geliştiren firma temsilcileriyle işbirliği fırsatları yakaladılar.
Bursa’dan başlayan ikinci durağı Adana olan Teknoloji ve İnovasyon Buluşmaları yolculuğu önümüzdeki aylarda Kayseri ve Ankara’da devam edecek.