
9 Nisan’da milyonlarca Turkcell abonesini iletişimsiz bırakan dev şebeke kesintisine dair BT Dünyası’nın yayınladığı haber, ABD merkezli yazılım devi Mavenir’i rahatsız etti. Şirketin Genel Hukuk Müdürü Charles Gilbert imzasıyla gönderilen ihtarnamede, haberin “asılsız iddialar içerdiği” savunularak yayından kaldırılması istendi. Mavenir, ayrıca görsel kullanımına da itiraz ederek logolarının silinmesini de talep etti.
Ancak asıl dikkat çeken nokta şu: Şirket, “gizlilik sözleşmeleri nedeniyle detayları açıklayamıyoruz” diyerek, kamuoyunun en çok merak ettiği sorulara hâlâ yanıt vermiyor.
2020 çöküşü de gündemde: Mavenir sessiz, belgeler konuşuyor
Mavenir, 2020 Ramazan Bayramı’nda yaşanan ve BTK’nın resmi raporlarıyla belgelendirdiği benzer kesintiyle ilgili iddiaları da reddetti. Ancak BTK’nın, kesintinin “Mavenir entegrasyonhatalarından” kaynaklandığını ortaya koyduğu belgeler ortadayken, şirketin “tamamen yanlış” demesi sektör kaynaklarınca gerçekçi bulunmuyor.
Öte yandan Mavenir’in, BT Dünyası’nın yaptığı haberi anonim teknik kaynaklara dayandırdığını söyleyerek itiraz etmesi de tepki çekti. Zira Turkcell’in kendi mühendislik ekiplerinin de kesintinin Mavenir IMS altyapısından kaynaklandığını belirttiği iddialar arasında.
Çifte standart eleştirisi: Şeffaflık nerede başlıyor, nerede bitiyor?
1.“Bize Sorulmalıydı” savunması yapan Mavenir, benzer bir tepkiyi 2020 krizinde göstermemişti.
2.“Sistemlerimiz sorunsuz” diyorlar; ama neden sadece Turkcell’de bu denli sık kriz yaşanıyor?
3.Nokia, ZTE, Huawei ve Ericsson altyapılı operatörlerde neden benzer kesintiler yaşanmıyor?
4.Ve en önemlisi: “Gizlilik nedeniyle konuşamıyoruz” demek, milyonları etkileyen bir kamu krizinde geçerli bir gerekçe olabilir mi?
BTK raporları şirketin savunmasını çürütüyor
•2015’teki büyük kesintide, BTK Turkcell’e 4.9 milyon TL ceza kesmişti. Nedeni: “Yetersiz yedekleme sistemleri”.
•2020’deki kriz sonrası BTK, kesintinin “Mavenir entegrasyonundakihatalardan” kaynaklandığını açıkça raporladı.
Peki Mavenir, bu resmi belgeleri nasıl açıklıyor? Şimdiye kadar bir açıklama yapılmadı.
Uzmanlar uyarıyor: “Turkcell, Alternatiflere Yönelebilir”
Sektör analistlerine göre, Turkcell’in yaşadığı tekrar eden krizler sonrası, şirketin:
•Mavenir’le olan sözleşmelerini yeniden masaya yatırması,
•Uzmanlar Uyarıyor: “Yerli Üreticilerle Stratejik İş Birliği Şart!”
Telekom sektörü analistleri, Turkcell’in artan krizler nedeniyle; Daha güvenilir ve oturmuş altyapı sağlayıcıları olan Nokia, ZTE, Huawei ve Ericsson’a dönüş yapması gerekliliğine dikkat çekiyor. Ayrıca, Türkiye’nin dijital egemenliğin ve kritik önemdeki haberleşme alt yapısı için, yerli üreticilerin desteklenmesi ve kritik altyapılarda “milli teknoloji” hamlesinin hızlandırılması artık bir zorunluluk haline geldiğini ifade ediyorlar.
Mavenir’in Turkcell’e sunduğu düşük maliyetli çözümler, başta avantaj gibi görünse de yaşananlar, “Ucuz etin yahnisi yavan olur” deyimini yeniden hatırlatıyor.
Mavenir’in cevaplaması gereken 5 zor soru
1.Son 5 yılda yaşanan 3 büyük kesinti, neden yalnızca Mavenir altyapılı sistemlerde yaşandı?
2.BTK raporları sizinle ilgili bulgular içerirken neden hâlâ sessizlik hâkim?
3.“Gizlilik” bahanesi, milyonlarca abonenin saatlerce iletişimsiz kalmasını örtmeye yeter mi?
4.Dünya genelinde başka hangi operatörlerde benzer kesintiler yaşandı?
5.Haberimizdeki logonun kullanımını eleştiriyorsunuz; peki ya kriz yönetimindeki başarısızlık?
Bu kriz, yalnızca bir operatörün değil, bir ülkenin iletişim güvenliğini de tehdit ediyor. Turkcell ve Mavenir’in vereceği cevaplar kadar, vermedikleri cevaplar da artık kamuoyunun takibinde.