Dünyanın en kapsamlı İngilizce yeterlilik araştırması olan EF İngilizce Yeterlilik Endeksi (EF EPI) 2025 sonuçlarına göre, Türkiye küresel sıralamada gerilemeye devam ediyor. Türkiye, 123 ülke arasında 488 puanla 71. sırada yer alarak “düşük yeterlilik” kategorisinde kaldı. Geçen yıla göre 9 puan kaybeden Türkiye, Avrupa sıralamasında yine sondan ikinci oldu.
EF EPI 2025 verileri, küresel İngilizce yeterliliğindeki ilerlemenin 2020’den bu yana durma noktasına geldiğini gösteriyor. Araştırma, dünya genelinde okuma ve dinleme gibi alıcı becerilerin güçlü olduğunu, ancak konuşma ve yazma gibi "üretken İngilizce" becerilerinin belirgin biçimde zayıf kaldığını ortaya koydu. Türkiye’de de en güçlü beceri okuma olurken, en zayıf beceri konuşma oldu.
Hollanda'nın liderliğini koruduğu sıralamada, gençlerle ilgili dikkat çeken bir bulgu var: Pek çok ülkede 25 yaş altı yetişkinler, daha ileri yaştaki yetişkinlerden daha düşük skorlar alıyor. Türkiye’de de genç yetişkinlerde pandemi öncesine kıyasla hâlâ toparlanma görülmüyor.
Türkiye genelinde İzmir, 515 puanla en yüksek puanı alan şehir oldu ve bu alanda ilk sıraya yerleşti. Bölgesel sıralamada ise Marmara Bölgesi en iyi İngilizce yeterliliğine sahip bölge olarak belirlendi. Başkent Ankara, 508 puanla Türkiye ortalamasının üstünde yer aldı.
Bu yılki araştırmada, ilk kez konuşma ve yazma becerileri de EF’in geliştirdiği özel yapay zekâ teknolojisiyle değerlendirildi ve daha kapsamlı bir tablo ortaya kondu.
EF uzmanları, AI destekli konuşma pratiği ve kişiselleştirilmiş müfredatların kendi kendine dil öğrenimini dönüştüreceğini belirtiyor. Araştırmanın önsözünde, İngilizce yeterliliği ile yapay zekâ okuryazarlığının birleşiminin, geleceğin iş dünyasında rekabet avantajının anahtarı olacağı vurgulandı.
EF Education First Türkiye Ülke Müdürü Özüm Sekmen, Türkiye’nin küresel ekonomiye entegre olabilmesi için İngilizce eğitimine her düzeyde "seferberlik" düzeyinde daha fazla yatırım yapılması gerektiğini ifade etti.