
Önde gelen ölçümleme ve analitik şirketi Adjust, markaların kullanıcı kazanım stratejilerindeki değişimleri inceleyen Alışveriş Uygulamaları İçgörüleri Raporu 2025'i yayımladı. Rapora göre, yapay zeka destekli daha akıllı hedefleme yöntemleri sayesinde alışveriş uygulamaları, markaya daha fazla katkı sağlayan kullanıcılara odaklanıyor.
2025’in ilk yarısında e-ticaret uygulaması kurulumları dünya çapında yıllık bazda %14 düşüş gösterirken, oturum sayısındaki %2’lik artış, uygulamaların daha az sayıda ancak daha sadık kullanıcıları çektiğini gösteriyor. Bu eğilim, markaların sadece yeni kullanıcıları kazanmak yerine mevcut kullanıcılarla yeniden etkileşim kurmaya daha fazla yatırım yaptığının bir göstergesi. Nitekim, 2025'in ilk çeyreğinde küresel reattribution (yeniden kazanım) oranı 2023'e kıyasla %29 artmış durumda.
Adjust'ın Ortadoğu, Türkiye ve Afrika (META) Satış Direktörü Başak Zerman, "Günümüzün mobil ticaret ortamında güven, kalıcı büyümenin anahtarıdır," diyor ve ekliyor: "En başarılı uygulamalar, her temas noktasında ilgili, saygılı ve tutarlı deneyimler oluşturmaya odaklanıyor. Bunun amacı sadece hız veya daha iyi hedefleme değil, her gösterim, tıklama ve oturum ile gerçek bir değer sunmaktır."
Gelişmekte Olan Pazarlar, Mobil Ticaret Büyümesinde Lider
Adjust’ın raporu, mobil ticaretin büyüme modellerinde önemli bölgesel farklılıklar olduğunu ortaya koyuyor. Latin Amerika, 2025'in ilk yarısındaki kurulumlarda %18 ve oturumlarda %27 artışla ilk sırada yer alırken, Asya-Pasifik (APAC) bölgesi kurulumlarda %13 ve oturumlarda %2 artışla güçlü bir ivme yakaladı. Buna karşılık Avrupa, Orta Doğu ve Kuzey Amerika gibi gelişmiş pazarlarda ise yavaşlama görülmesi, pazarın doygunluğa ulaştığını ve tüketici davranışlarının değiştiğini gösteriyor.
Pazaryeri Uygulamaları, Kullanıcı Bağlılığında Öne Çıkıyor
Alışveriş uygulamaları, 2024'ten 2025'in ilk yarısına kadar tüm küresel e-ticaret kurulumlarının dörtte üçünden fazlasını oluştursa da, oturumların sadece %36'sına sahip. Bu durum, kullanıcı etkileşimini sürdürmede bir boşluk olduğunu gösteriyor. Öte yandan pazaryeri uygulamaları, kurulumların sadece %20'sini temsil etmesine rağmen oturumların %60'ını oluşturdu.
Oturum süreleri incelendiğinde, e-ticaret uygulamalarında küresel ortalama 2024'te 10,23 dakikayken, 2025'in ilk yarısında 9,89 dakikaya düştü. Buna karşılık, pazaryeri uygulamaları 10,69 dakikalık ortalama ile en uzun oturum süresini kaydetti. Kullanıcı tutma oranlarında da pazaryeri uygulamaları, 1. günde %25 oranıyla e-ticaret uygulamalarından (%13 düşüş) daha başarılı oldu.
Pazarın Gelişimini Yansıtan Maliyet Dinamikleri ve Çok Kanallı Stratejiler
E-ticaret uygulamaları için küresel kurulum başına maliyet (CPI), 2025’in ilk çeyreğinde 0,99 dolara ulaştı. Alışveriş uygulamaları 1,01 dolar ile öne çıkarken, pazaryeri uygulamalarında bu değer 0,89 dolar seviyesindeydi. Artan kullanıcı kazanımı maliyetlerine rağmen, tıklama oranları küresel olarak %2'de sabit kaldı ve bu, tüm kanallarda tutarlı bir kullanıcı etkileşimine işaret ediyor.
Rapora göre, mobil web'in bir giriş noktası haline gelmesiyle sorunsuz platformlar arası deneyimler kritik önem taşıyor. Alışveriş uygulamaları, 2023'te ortalama 6 partnerle çalışırken, 2025’in ilk yarısında bu sayı 7'ye yükseldi. Bu artış, markaların kanalları daha da çeşitlendirmeye yönelik stratejilerini yansıtıyor.