ÇALIŞMA HAYATINDA ETKİLİ SUNUM

İletişim, insan hayatıyla birlikte başlayan ve sürekli gelişmekte olan bir kavramdır. Dönemler itibarıyla değişen ve gereksinime göre uyarlanabilen bir kavram olan iletişimin amacı, düşüncenin karşı tarafa doğru bir şekilde aktarılmasını sağlamaktır. Bu çerçevede değerlendirildiğinde birden fazla sayıda insanın birbiriyle olan ilişkisi de iletişim sayesinde oluşmaktadır. Sosyal hayatın oluşmasında iletişim önemli bir rol oynamaktadır. Duygu ve düşünceleri örtüşen insanların bunu anlayabilmesi ya da birilerini kendine yakın hissetmesi gibi pek çok ilişki iletişim aracılığıyla kurulabilmektedir. Ayrıca iletişim, çalışma hayatının da olmazsa olmaz bir unsurudur. Çalışma hayatında yapılan işin teorik anlamda bilinmesi mümkün olsa da beklentinin ne olduğunu tam olarak anlayabilmek için de güçlü bir iletişim gerekmektedir.

İletişimin hayatın gerektirdiği kısımlar dışında zaruri olarak kurulması gereken en önemli kısım da çalışma hayatıdır. İş arkadaşıyla iletişim, ast-üst iletişimi gibi pek çok durum söz konusu olmaktadır. Kişilik özelliğinde utangaçlık olan insanların iletişim kurmaktan kaçınması ya da iletişimi kuvvetli insanların daha rahat bir çalışma hayatı geçirmesi olasıdır. Fakat bilinen karşılıklı kurulan iletişim dışında bir de işi gereği topluluk karşısında tek taraflı iletişim kurulması gereken anlar bulunmaktadır. Yapılan işi anlatmak, yapılmak isteneni anlatmak ya da herhangi bir konuda bilgilendirici sunum yapmak bu anları içermektedir. İletişim becerisi açısından kendine fazla güven duymayan insanların en çok kaçındığı husus da topluluk önünde konuşmaktır. Bu hisse kapılan insanlar; göz teması kurmaktan kaçınabilir, fiziksel olarak rahat bir vücut formunda olmayabilir ya da o ana kadar hiç yapmadığı bir davranışı ortaya çıkarabilir. Elbette karakteristik özellik neticesinde iletişimi sınırlı kurmak mümkündür fakat eğitim ya da çalışma hayatı bu tercihi kabul etmemektedir. Bu nedenle yapılan iş ne olursa olsun, temel ölçüde bir sunum yapabilme becerisi özellikle günümüzde büyük önem taşımaktadır. Zamanın kıymeti göz önüne alındığında doğru bir anlatım ya da paylaşımın sonuca hızlı gidilmesini sağlayacağı muhtemeldir. Etkili bir sunum yapabilmenin temelinde anlatılacak olan duruma dair kurgunun iyi yapılması gerekmektedir. Bilgilendirme, açıklama, ikna etme, satış yapma, savunma yapma gibi pek çok konuda sunum yapılabilir. Öncelikle sunumu yapacak kişinin neyi neden anlatacağına doğru karar vermesi gerekmektedir. Çünkü yola çıkma nedenine kendi ikna olmayan ya da kendinden emin olmayan kişinin, karşısındakilere kendini sağlıklı dinletebilme ihtimali pek yoktur. Özellikle günümüz dijital çağı göz önüne alındığında pek çok sunum tekniği ve yöntemi bulunmaktadır. Sunum yapılacak kitleye uygun bir yönteme karar verdikten sonra içeriğin konuya uygun bir şekilde doldurularak paylaşıma hazır hale gelmesi gerekmektedir. Bu süreçlerin doğru bir kurgu ile yapılmasının sonrasında istenilen sonuca ulaşma ihtimali daha yüksek olacaktır. Çünkü her sunumun bir amacı ve bu amaç doğrultusunda elde edilmek istenen bir sonucu bulunmaktadır. Konuyla ilgili olan kişilere yapılan sunumların dışında bilgi edinmek isteyen kişiler de aynı ortamda bulunabilecektir. Bu durum da sunum yapacak kişinin geniş bir yelpazede sunumunu oluşturmasının gerekliliğini ortaya koymaktadır. Kimi insanlar teknik olarak sunum hazırlama becerisine sahip olduğunu fakat anlatmaktan çekindiğini ifade etmektedir. Kimisi de sunum hazırlamayı çok iyi bilmediğini ve anlatan kişi olmayı tercih ettiğini belirtmektedir. Aslında temel düzeyde ele alındığında sunum yapmak günlük rutinlerimiz kadar kolay hale gelebilecektir. Çünkü hayattaki birçok şey gibi sunum yapmak da geliştirilebilir bir özelliktir. Etkili bir sunum yapabilmek ve bunu aktarabilmek için yapılması gerekenlere bakıldığında; öncelikle her şeyde olduğu gibi sunumda da bir giriş olması gerekmektedir. İyi bir giriş ile açılış yapıldığında, dinleyicilerin dikkatini çekmek mümkün olacaktır. Çünkü ilk izlenim iletişim için ne kadar önemliyse, açılış yani giriş kısmı da sunum için o kadar önemlidir. Sonrasında ise sunum yapılacak konuya dair verilmek istenen bilgilerin yer aldığı gelişme yani gövde kısmı oluşturulmalıdır. Bu kısım sunum başlığının genişletilerek aktarıldığı ve topluluğun bir araya gelmesini sağlayan bölümü içermektedir. Teknik unsurların bulunması gerekse dahi güncel ya da ilgi çekici örnekler ile verilmek istenen asıl mesajın aktarıldığı ana kısım sunumun gövde kısmıdır. Yapılan, yapılması gerekenin ve nasıl yapılacağının anlatıldığı bu kısımda dinleyicilerin katılımcı olmasına dikkat edilmelidir. Çünkü sunumu tek bir kişi yapsa da aslında bir diyalog temelinde yapılan anlatımlar daha kalıcı olacaktır. Ayrıca nasıl ki sunum yapan kişinin utangaçlığına yukarıda değinilse de dinleyiciler de utangaç olabilmektedir. Teşvik etmek ya da konunun anlaşılması için diyaloğun gövde kısmında yer alması sunuma değer katacaktır. Son olarak, sunumun kapanışı yani sonucu ortaya konulmalıdır. Girişte değinilen hususları içeren, gövde kısmını özetleyen ve sunum amacını vurgulayan cümlelerden oluşan bu kısım akılda en çok kalan bölümü temsil etmektedir. Girişin dikkat çekici olması gerektiği gibi sonuç kısmı da etkileyici olmalıdır. Çünkü sunum bir bütün halinde dört dörtlük hazırlanmış olsa da dinleyiciler her bölüme aynı şekilde ilgi duymayabilecektir. O nedenle üç kısımda ele aldığımız sunumun her bölümünde bir ilgi uyandırma amacı olmalıdır. Yakın hafızanın genel olarak daha kalıcı olduğu hesaba katıldığında sonuç kısmı hem sunumun amacına ulaşması hem de dinleyicilerin memnuniyeti açısından büyük önem taşımaktadır. Etkili sunum tekniklerine ilişkin önemli hususları kısaca maddeler halinde özetlemek gerekirse;

1. İlgi çekici bir giriş cümlesi ile sunum başlatılmalıdır,

2. Sunuma konu olan hususlara dairi teknik bilgi ve kitle ilgisine yönelik bir gövde oluşturulmalıdır,

ÇALIŞMA HAYATINDA ETKİLİ SUNUM

Spot: Yapılan iş ne olursa olsun, temel ölçüde bir sunum yapabilme becerisi özellikle günümüzde büyük önem taşımaktadır. Zamanın kıymeti göz önüne alındığında doğru bir anlatım ya da paylaşımın sonuca hızlı gidilmesini sağlayacağı muhtemeldir. Etkili bir sunum yapabilmenin temelinde anlatılacak olan duruma dair kurgunun iyi yapılması gerekmektedir. Bilgilendirme, açıklama, ikna etme, satış yapma, savunma yapma gibi pek çok konuda sunum yapılabilir.

İletişim, insan hayatıyla birlikte başlayan ve sürekli gelişmekte olan bir kavramdır. Dönemler itibarıyla değişen ve gereksinime göre uyarlanabilen bir kavram olan iletişimin amacı, düşüncenin karşı tarafa doğru bir şekilde aktarılmasını sağlamaktır. Bu çerçevede değerlendirildiğinde birden fazla sayıda insanın birbiriyle olan ilişkisi de iletişim sayesinde oluşmaktadır. Sosyal hayatın oluşmasında iletişim önemli bir rol oynamaktadır. Duygu ve düşünceleri örtüşen insanların bunu anlayabilmesi ya da birilerini kendine yakın hissetmesi gibi pek çok ilişki iletişim aracılığıyla kurulabilmektedir. Ayrıca iletişim, çalışma hayatının da olmazsa olmaz bir unsurudur. Çalışma hayatında yapılan işin teorik anlamda bilinmesi mümkün olsa da beklentinin ne olduğunu tam olarak anlayabilmek için de güçlü bir iletişim gerekmektedir.

İletişimin hayatın gerektirdiği kısımlar dışında zaruri olarak kurulması gereken en önemli kısım da çalışma hayatıdır. İş arkadaşıyla iletişim, ast-üst iletişimi gibi pek çok durum söz konusu olmaktadır. Kişilik özelliğinde utangaçlık olan insanların iletişim kurmaktan kaçınması ya da iletişimi kuvvetli insanların daha rahat bir çalışma hayatı geçirmesi olasıdır. Fakat bilinen karşılıklı kurulan iletişim dışında bir de işi gereği topluluk karşısında tek taraflı iletişim kurulması gereken anlar bulunmaktadır. Yapılan işi anlatmak, yapılmak isteneni anlatmak ya da herhangi bir konuda bilgilendirici sunum yapmak bu anları içermektedir. İletişim becerisi açısından kendine fazla güven duymayan insanların en çok kaçındığı husus da topluluk önünde konuşmaktır. Bu hisse kapılan insanlar; göz teması kurmaktan kaçınabilir, fiziksel olarak rahat bir vücut formunda olmayabilir ya da o ana kadar hiç yapmadığı bir davranışı ortaya çıkarabilir. Elbette karakteristik özellik neticesinde iletişimi sınırlı kurmak mümkündür fakat eğitim ya da çalışma hayatı bu tercihi kabul etmemektedir. Bu nedenle yapılan iş ne olursa olsun, temel ölçüde bir sunum yapabilme becerisi özellikle günümüzde büyük önem taşımaktadır. Zamanın kıymeti göz önüne alındığında doğru bir anlatım ya da paylaşımın sonuca hızlı gidilmesini sağlayacağı muhtemeldir. Etkili bir sunum yapabilmenin temelinde anlatılacak olan duruma dair kurgunun iyi yapılması gerekmektedir. Bilgilendirme, açıklama, ikna etme, satış yapma, savunma yapma gibi pek çok konuda sunum yapılabilir. Öncelikle sunumu yapacak kişinin neyi neden anlatacağına doğru karar vermesi gerekmektedir. Çünkü yola çıkma nedenine kendi ikna olmayan ya da kendinden emin olmayan kişinin, karşısındakilere kendini sağlıklı dinletebilme ihtimali pek yoktur. Özellikle günümüz dijital çağı göz önüne alındığında pek çok sunum tekniği ve yöntemi bulunmaktadır. Sunum yapılacak kitleye uygun bir yönteme karar verdikten sonra içeriğin konuya uygun bir şekilde doldurularak paylaşıma hazır hale gelmesi gerekmektedir. Bu süreçlerin doğru bir kurgu ile yapılmasının sonrasında istenilen sonuca ulaşma ihtimali daha yüksek olacaktır. Çünkü her sunumun bir amacı ve bu amaç doğrultusunda elde edilmek istenen bir sonucu bulunmaktadır. Konuyla ilgili olan kişilere yapılan sunumların dışında bilgi edinmek isteyen kişiler de aynı ortamda bulunabilecektir. Bu durum da sunum yapacak kişinin geniş bir yelpazede sunumunu oluşturmasının gerekliliğini ortaya koymaktadır. Kimi insanlar teknik olarak sunum hazırlama becerisine sahip olduğunu fakat anlatmaktan çekindiğini ifade etmektedir. Kimisi de sunum hazırlamayı çok iyi bilmediğini ve anlatan kişi olmayı tercih ettiğini belirtmektedir. Aslında temel düzeyde ele alındığında sunum yapmak günlük rutinlerimiz kadar kolay hale gelebilecektir. Çünkü hayattaki birçok şey gibi sunum yapmak da geliştirilebilir bir özelliktir. Etkili bir sunum yapabilmek ve bunu aktarabilmek için yapılması gerekenlere bakıldığında; öncelikle her şeyde olduğu gibi sunumda da bir giriş olması gerekmektedir. İyi bir giriş ile açılış yapıldığında, dinleyicilerin dikkatini çekmek mümkün olacaktır. Çünkü ilk izlenim iletişim için ne kadar önemliyse, açılış yani giriş kısmı da sunum için o kadar önemlidir. Sonrasında ise sunum yapılacak konuya dair verilmek istenen bilgilerin yer aldığı gelişme yani gövde kısmı oluşturulmalıdır. Bu kısım sunum başlığının genişletilerek aktarıldığı ve topluluğun bir araya gelmesini sağlayan bölümü içermektedir. Teknik unsurların bulunması gerekse dahi güncel ya da ilgi çekici örnekler ile verilmek istenen asıl mesajın aktarıldığı ana kısım sunumun gövde kısmıdır. Yapılan, yapılması gerekenin ve nasıl yapılacağının anlatıldığı bu kısımda dinleyicilerin katılımcı olmasına dikkat edilmelidir. Çünkü sunumu tek bir kişi yapsa da aslında bir diyalog temelinde yapılan anlatımlar daha kalıcı olacaktır. Ayrıca nasıl ki sunum yapan kişinin utangaçlığına yukarıda değinilse de dinleyiciler de utangaç olabilmektedir. Teşvik etmek ya da konunun anlaşılması için diyaloğun gövde kısmında yer alması sunuma değer katacaktır. Son olarak, sunumun kapanışı yani sonucu ortaya konulmalıdır. Girişte değinilen hususları içeren, gövde kısmını özetleyen ve sunum amacını vurgulayan cümlelerden oluşan bu kısım akılda en çok kalan bölümü temsil etmektedir. Girişin dikkat çekici olması gerektiği gibi sonuç kısmı da etkileyici olmalıdır. Çünkü sunum bir bütün halinde dört dörtlük hazırlanmış olsa da dinleyiciler her bölüme aynı şekilde ilgi duymayabilecektir. O nedenle üç kısımda ele aldığımız sunumun her bölümünde bir ilgi uyandırma amacı olmalıdır. Yakın hafızanın genel olarak daha kalıcı olduğu hesaba katıldığında sonuç kısmı hem sunumun amacına ulaşması hem de dinleyicilerin memnuniyeti açısından büyük önem taşımaktadır. Etkili sunum tekniklerine ilişkin önemli hususları kısaca maddeler halinde özetlemek gerekirse;

1. İlgi çekici bir giriş cümlesi ile sunum başlatılmalıdır,

2. Sunuma konu olan hususlara dairi teknik bilgi ve kitle ilgisine yönelik bir gövde oluşturulmalıdır,

3. Girişte yer alan sunum amacına değinilerek gövde kısmında verilen bilgilerin özetlendiği ve sonucu kısaca içeren bir şekilde kapanış yapılmalıdır.