İşsizlik Sigortası Kanunu’nun Geçici 19 ve Geçici 21. maddeleri ek istihdam sağlanması durumunda sigortalı ve işveren prim desteği, ücret desteği ve ücret stopaj desteği öngörmektedir. Ek istihdamın asgari ücret kadarlık kısmının işverene maliyeti belirli bir süreyle neredeyse sıfırlanmaktadır. Bu yazımızda söz konusu destekler ile ilgili detaylı bilgilere yer vereceğiz.
İşsizlik Sigortası Kanunu’nun Geçici 19. maddesi ile getirilen destekten yararlanabilmek için öncelikle işe alımın,
olması gerekir.
Ayrıca işe alınanların,
gerekir.
Koşulları sağlayarak destekten yararlanabilecek işyerinin,
prim desteği sağlanmaktadır.
Destek her ay destekten yararlanan işverenlerin Sosyal Güvenlik Kurumu’na ödeyecekleri tüm primlerden mahsup edilmek suretiyle sağlanmakta olup destek tutarı İşsizlik Fonundan karşılanmaktadır.
Sağlanan prim desteği 2020 yılı Aralık ayı/dönemi aşılmamak üzere, destek kapsamına giren sigortalılar için 12 ay süreyle uygulanacak. Ancak bu süre; işe giriş tarihi itibarıyla 18 yaşından büyük kadın, 18 yaşından büyük 25 yaşından küçük erkek sigortalılar ile Kuruma engelli olarak kayıtlı sigortalılar için 18 ay olarak uygulanacak.
İşyeri ile ilgili,
durumlarında destekten yararlanılamamaktadır.
Ancak Sosyal Güvenlik Kurumu’na olan prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının
halinde bu taksitlendirme veya yapılandırma devam ettiği sürece destekten yararlanabilmektedir.
Mevcut bir işletmenin kapatılarak değişik bir ad, unvan ya da bir iş birimi olarak açılması veya yönetim ve kontrolü elinde bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı ortaklık ilişkisi bulunan şirketler arasında istihdamın kaydırılması, şahıs işletmelerinde işletme sahipliğinin değiştirilmesi gibi Fon katkısından yararlanmak amacıyla muvazaalı işlem tesis ettiği anlaşılan işyerlerinden Fon tarafından karşılanan tutar gecikme cezası ve gecikme zammıyla birlikte geri alınacak.
Mahkeme kararıyla veya yapılan kontrol ve denetimlerde çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalıyı fiilen çalıştırmadığı tespit edilen işyerleri hakkında, 5510 sayılı Kanunun ek 14. maddesi uyarınca işlem yapılacak.
Buna göre söz konusu işyerleri ilk tespitte bir ay süreyle, ilk tespit tarihinden itibaren üç yıl içinde tekrar eden her bir tespit için ise bir yıl süreyle sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanamayacak.
Destekten yersiz yararlanıldığının tespiti halinde, yararlanılan destek tutarı işverenden 5510 sayılı Kanunun 89. maddesinin ikinci fıkrası uyarınca gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte tahsil edilecek.
Destek hükümleri;
hakkında uygulanamamaktadır.
1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında,
şartlar sağlanmak kaydıyla, 1/1/2018 tarihinden sonra ilk defa sigortalı bildiriminde bulunulan ayı takip eden üçüncü aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesinden itibaren destekten yararlanabilmektedirler.
7166 sayılı Kanunun 8. maddesi ile İşsizlik Sigortası Kanununun Geçici 19. maddesine eklenen fıkra ile sağlanan ücret desteğinden yararlanmak için aşağıdaki koşullar çerçevesinde ilave istihdam yaratılması gerekmektedir.
Destekten yararlanma koşullarının yerine getirilmesi halinde, yeni işe alınanların prim desteği ile birlikte işe alındıkları ay dahil üç̧ aylık süre için prim ödeme gün sayısının 67,36 Türk lirası ile çarpımı sonucu bulunacak tutar Fondan karşılanmak üzere işverene destek olarak ayrıca sağlanmaktadır.
İşverene sağlanan bu ücret desteği işverenin Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçlarına mahsup edilebilmekte, işverene ödenmemektedir.
Yukarıda özetlenen Sigortalı ve işveren prim desteğinden yararlanma koşullar ücret stopaj desteği için aynen geçerlidir. Dolayısıyla İşsizlik Sigortası Kanununun Geçici 19. maddesinde yer alan prim ve ücret desteğinden yararlananlar için ücret stopaj desteği geçerlidir.
Destek koşullarını yerine getirecek şekilde işe alınanların ücretlerinin, ilgili yılda uygulanan asgarî ücretin aylık brüt tutarının prim ödeme gün sayısına isabet eden tutarı üzerinden hesaplanan gelir vergisinin asgarî geçim indirimi uygulandıktan sonra kalan kısmı, verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilmektedir. Buna göre destekten yararlanacak ücret geliri muhtasar beyannameye dahil edilip üzerinden vergi hesaplanmakta, ancak asgarî ücretin aylık brüt tutarının prim ödeme gün sayısına isabet eden tutarı üzerinden hesaplanan gelir vergisinin asgarî geçim indirimi uygulandıktan sonra kalan kısmı hesaplanan vergiden indirilmek suretiyle terkin edilmektedir.
Destek kapsamında yapılan ücret ödemelerine ilişkin düzenlenen kâğıtlara ait damga vergisinin aylık brüt asgarî ücretin prim ödeme gün sayısına isabet eden kısmı beyan edilmemekte ve dolayısıyla ödenmemektedir.
Destek kapsamında sağlanan vergi teşvikleri 2020 yılı Aralık ayı aşılmamak üzere, teşvik kapsamına giren çalışanlar için 12 ay süreyle uygulanabilmektedir. Ancak bu süre;
için 18 ay olarak dikkate alınmaktadır.
Destek kapsamında teşvikten yararlanılmış̧ olan çalışanın teşvik süresini tamamlamadan işten ayrılıp yeniden işe başlaması halinde, şartların sağlanması kaydıyla yararlanma süresini asmamak üzere söz konusu çalışan için, yeniden işe başladığı tarihteki durumu dikkate alınarak, kalan süre kadar bu teşvikten yararlanılabilmektedir.
Bu destek kapsamında gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlananlar, diğer kanunlarda yer alan benzer nitelikli gelir vergisi stopajı teşviklerinden yararlanamaz.
Ücret stopaj Desteği;
hakkında uygulanamamaktadır.
1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında,
şartlar sağlanmak kaydıyla, 1/1/2018 tarihinden sonra ilk defa sigortalı bildiriminde bulunulan ayı takip eden üçüncü aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesinden itibaren ücret stopaj desteğinden yararlanabilmektedirler.