KAMUDA DİJİTAL DÖNÜŞÜM–I

Başarılı bir dijital dönüşüm için inat, tutku, takip, organizasyon becerisi, ekip ruhu, ikna kabiliyeti, prezantabl olma bunların hepsi dijital dönüşümü yapacak liderde olması gereken özellikler ancak işe nereden ve nasıl başlamalıyız?

Kamuda dijital dönüşümü dijital dönüşüm liderlerinin öncülüğünde yani bilişim yöneticileri (cio) eliyle yapıldığını varsayarsak bu rol kuruma göre değişmekte, kimi kurumda genel müdür, kimi kurumda genel müdür yardımcısı kimi kurumda daire başkanı, biz yazımızın devamında bu role dijital dönüşüm lideri diyeceğiz ve olaylara onun gözünden bakacağız.

Bana göre her yöneticinin temelde 3 özelliği olmalıdır.

• Mesleki beceri ve bilgi sahibi olma

• İletişim becerisi yüksek olma aslında dışarıdan bakıldığında iyi bir insan olma

• Organizasyon becerisine sahip olma

Mesleki beceri ve bilgi öncelikle yaptığınız işte astlarınızın ve üstlerinizin size saygı duymasını sağlar, istediğiniz kadar profesyonel ile çalışın yeri geldiğinde karar noktalarında olayları kendi mantık ve bilgi süzgecinden geçirmeniz gerekir. İletişim beceriniz yüksek olmalı organizasyonda çalışanlarınızla, üstlerinizle, tedarikçilerinizle, müşteri ve yataydaki diğer paydaşlarınız ile etkili bir iletişim kurmalısınız. Konu hakkındaki düşüncelerinizi ve beklentilerinizi net bir şekilde karşı tarafa geçirebilmelisiniz. Organizasyon beceriniz ile yaptığınız işi, yürüttüğünüz faaliyetleri ve buna ilişkin paydaşları organize edebilmeli, hedefler koymalı bu hedeflere ulaşılması için geri bildirimler almalı ve motivasyon sağlamalısınız.

Başucu kitaplarınız olmalı, yolculuğunuzda motivasyonunuz ve enerjiniz azaldığında ümidinizi yitirmeden size enerji verecek yol gösterecek rehberleriniz olmalı. Kendi adıma her dijital dönüşüm yolculuğumdan önce tekrar okuduğum Cem Kozlunun "Liderin Takım Çantası" kitabını örnek verebilirim.

Bilişim yönetişimi anlamında da bir rehberiniz olmalı, benim tecrübelerimden yola çıkarsak ITIL (Information Technology Infrastructure Library)'ın ülkemiz mevzuat ve kültürü göz önüne alındığında en etkili teknik rehber olduğunu söyleyebilirim. Bununla beraber bilişim ve siber güvenlik konusunda güncel mevzuatında bilinmesi ve takip edilmesini atlamamak gerekir.

Cumhurbaşkanlığı eylem planlarında, yürürlükteki kalkınma planında içinde bulunduğunuz organizasyona verilen görevleri bilmeli ve organizasyonun misyon ve vizyonunu iyi özümsenmesi gerekmektedir. Çünkü yapacağınız her faaliyetin bu temel dokümanlar ışığında oluşturulmuş olması gerekmektedir. 5'er yıllık aralıklarla oluşturulan stratejik planda belirtilen temel hedefler mutlaka not edilmeli, gerçekleştirilen projelerin stratejik plandaki bir temel hedefe ulaşılması için ortaya konan bir faaliyet olduğu vurgulanmalıdır.

Peki bunlarda tamamsa başlayalım artık, bana göre kamuda başarılı proje yapmak için aşağıda belirttiğim faaliyetleri belirttiğim sırada uygulamak gerekiyor.

• Dinle,

• Ekibini Kur,

• Hedef Koy,

• Aksiyon Al,

• Değişimi hissettir,

• Denetime açık ol,

• Başarıyı ödüllendir.

1. Dinle

İşe başlamadan önce organizasyonu mümkün olduğunca detaylı tanımalısınız. Anlamak için çalışanları bol bol dinlemelisiniz. Daha iyi anlamak için doğru sorular sormalısınız. Yöneticisi olduğunuz bilişim departmanının çalışanlarının hepsiyle istisnasız bir şekilde birebir görüşme yapmalısınız. Bu görüşmelerde mümkün olduğunca karşınızdakini rahat hissettirip organizasyonu daha ileriye götürmek adına doğru bildiklerini söylemesi için cesaretlendirmelisiniz. Ancak bu görüşmelerde dikkat edilmesi gereken önemli konulardan biri asla dedikoduya izin vermeyin. Bir çalışanın arkadaşları ya da daha önceki yöneticileri karalanmasına imkân vermeyin. Çalışanlarınızdan geleceğe odaklanmasını ve enerjisini beraber yapacağınız projelere vermesini, yeni fikirler üretmek için harcamasını isteyin.

Tekrar altını çizmekte fayda var "Dinlemek zekâ belirtisidir, konuşmak değil." Dijital dönüşüm yöneticisinin boş konuşacak zamanı yoktur. Çalışanlarınız istedikleri zaman size ulaşabilmeli ve derdini anlatacak kadar kaliteli zamanı bulabilmelidir. Dinlemek karşınızdaki insanın kendini değerli hissetmesini sağlayacak en önemli yöntemlerden biridir. Ama anlamak için dinleyin dinlemek için dinlemeyin. Etrafınızdakileri etkili bir şekilde dinlemezseniz çok hızlı bir şekilde söyleyecek sözü olmayan, size ve organizasyona herhangi bir katkısı olmayan, sürekli sizi tasdik eden insanlar çevrenizi sarmış olacak...

"Leaders who dont listen will eventually be surrounded by people who have nothing to say" Andy Stanley

----

Önümüzdeki sayı; Ekibini Kur, Hedef Koy, Aksiyon Al konularıyla devam edeceğiz