Pandemi sürecinde bazı sektörler çok, bazıları az ama hepsi iş süreçlerinde değişime uğradı. Evlere hapsolmak zorunda kaldığımız karantina günlerinde toplantılar uzaktan yapıldı. Yüz yüze eğitimden vazgeçilip eğitimler uzaktan verilmeye başlandı. Komşu sohbetleri ve ikramlar balkondan balkona yapıldı. Apartman bahçeleri sosyalleşme mekânı oldu. Buna benzer birçok değişim gerçekleşti.
En büyük değişim ve büyüme e-ticaret ve bağlı olarak lojistik sektöründe yaşandı. Mevcutta birçok e-ticaret sitesi hayal edilemeyecek büyüklüklere ulaştı. E-ticaret ve lojistik alanındaki bu fırsatlar yeni yatırımcılar için ilgi odağı oldu. Bazı e-ticaret sitelerinin adını pandemi öncesine göre daha fazla duymaya başladık. Bunun yanında yeni e-ticaret siteleri oyuna girdi. Şimdi e-ticaret alanına Telekom operatörlerinin de yatırım yaptığını görüyoruz. Görsel ve yazılı medyada en fazla reklamı e-ticaret siteleri vermeye başladı… Televizyonda hemen hemen her kanalın ve her programın arasında mutlaka bir e-ticaret site reklamı görüyoruz. Büyük e-ticaret siteleri pandemi süreciyle beraber yemek sektörüne de yatırım yaptı. Restoran ve lokantalar ile anlaşarak mevcut altyapılarının sağladığı avantaj ile yemek sektörüne hızlı bir giriş yaptı.
Paket servisi hizmeti pandemi öncesi çoğunlukta yemek sektörü tarafından kullanıyordu. Halk arasında paket servis olarak bilinen sistemi yerel restoran ve lokantalar uzun yıllardır uyguluyordu. Siparişler telefonla alınıp motokuryelerle iletiliyordu. Günümüzde restoran ve lokantalar telefonun yanında online yemek sitelerinden gelen siparişleri de hizmetlerine ekledi. Online yemek şirketlerinin sayısı pandemi döneminde hızla arttı. Bu şirketler ihtiyacımız olan yüzlerce restoran ve lokantayı tek platformda bir araya getirdi. Yerel restoran ve lokantaların sağlayamadığı internet altyapısını bu firmalar sağladı. Online yemek sipariş hizmeti lokal restoran ve lokantaların daha ulaşılır olmasını sağladı. Pandemide eve kapanan halkın dışarıda yemek ihtiyacını paket servisler karşıladı. Online yemek hizmeti veren şirketler ciddi büyüme yaşadı. Bu fırsat mevcutta altyapısı zaten hazır olan e-ticaret sitelerinin iştahını kabarttı. Birçok büyük e-ticaret sitesi bu alana yatırım yaparak yeni inovasyonlara yol açtı oldu.
E-ticaretin gelişmesi, sektörün kan damarlarını lojistik sektörünü de geliştirdi. Birçok yeni yatırımcı alana giriş yaptı. Mevcut e-ticaret siteleri yemek sektörüne olduğu gibi lojistik sektörüne de yatırım yaptı. E-ticaretin en önemli bileşeni kuşkusuz lojistik. Lojistik hizmetinde yaşanacak en ufak aksaklık e-ticarette de ciddi kayıplara sebep olabilir. Günümüzde bütün yorumların şeffaf olarak görüldüğü bir ortamda lojistik hizmetlerinde yaşanacak en ufak aksaklık e-ticaret sitelerine ürün sağlayan işletmelere de zarar verebilirdi. E-ticarette lojistiğin önemini kavrayan siteler ve kargo şirketleri alanın tamamen izlenebilir ve kontrol edilebilir olması için çok ciddi teknoloji yatırımları yaptı.
Pandemiden sonra teknoloji altyapılarını sürece en hızlı şekilde adapte eden kargo şirketleri oldu. Kargo süreçlerinin izlenmesi çok daha fazla gelişti. Temassız ödeme ile teslimat kodu uygulamasına geçildi. SMS ile gönderilen teslimat kodu sayesinde temassız ve daha güvenilir teslimat gerçekleştiriliyor. Teslimatın yapılabileceği yaklaşık zaman dilimi bildirimi sayesinde vatandaşın evde kargo bekleme sürecini planlaması sağlandı.
Yukarıda bahsettiğimiz e-ticaret, yemek ve bağlı olarak lojistik sektörünün gelişimi uç noktalara kadar dağıtım yapan kuryeler sayesinde oldu. Pandemi sürecinde en büyük istihdam da kurye sektöründe yaşandı. Kargo şirketleri zaten mevcutta bulunan altyapılarını geliştirip yeni ortama uyum sağlarken birçok e-ticaret sitesi kendi dağıtım ağını kurmayı tercih etti. Hatta zincir marketlerde aynı şekilde lokalde hızlı dağıtım için altyapı ve dağıtım ağı kurdu. Yeni kurulan dağıtım ağları büyükşehirler başta olmak üzere ülkenin her noktasında kurye ihtiyacını doğurdu. Bu da birçok il ve ilçede yeni istihdam imkanları doğmasına neden oldu. Dağıtımda adet bazında büyük çoğunluğu küçük paketler oluşturduğu için motokurye hizmetleri de ön plana çıktı. Önceleri sadece restoran ve lokantaların kullandığı motokurye, artık kargo hizmetinde de kullanılmaya başlandı. Motokuryeler ise yakıt maliyetlerini düşürmek için elektrikli araçları tercih etti. Dağıtım aracı ne olursa olsun en önemli ihtiyaç dağıtımı yapan kuryelerdi. Pandemi vatandaşları eve kapatırken, kuryeleri sokakta en fazla aranan insan kaynağı yaptı.