YAPAY ZEKALI CHATGPT FIRTINASI

 

Bu ayki yazımıza başlarken ülkemizin yaşadığı son deprem felaketinde hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allah’tan rahmet, yakınlarına başsağlığı, yaralılara da en kısa zamanda acil şifalar diliyorum. Biz bir deprem ülkesiyiz, fayların üstünde yaşıyoruz ve bu jeolojik yapıyı değiştirmemiz gelecek 3 milyon yılda mümkün değil. Ama bu durumu bilerek şehirlerin kuruluşlarını, bina yapılanmalarını bilim ışığında bu sallantılı jeolojik yapımıza göre yapmamızın gerekliliğini toplum olarak bizim anlamamız ve bunu anlayan yöneticileri seçip onlar tarafından yönetilmemiz gerekiyor, aksi takdirde er ya da geç böyle felaketlerle tekrar yüzleşmemiz kader olmayacak.

Kasım 2022 ayının sonunda OpenAI şirketi ChatGPT adında bir uygulamayı dünyanın kullanımına açtı ve kelimenin tam anlamı ile yer yerinden oynadı. ChatGPT ilk bir haftada 1 milyon kullanıcıya erişti ve artık kullanıcı kabul etmemeye başladı. Daha sonra sistemler desteklendi ve tekrar kullanıcı kabul etmeye başladı. Şu anda 100 milyon  kullanıcıya ulaştı, kullanıcı sayısı hızla artıyor, her gün 13 milyon kişi ChatGPT’ye birşeyler soruyor. Zaman zaman işlem yoğunluğundan işletim sorunları, kesintiler yaşanıyor. Şu anda kullanım parasız ama ChatGPT plus diye bir ürün daha çıkarıyorlar, bu hizmet paralı olacakmış, ayda 20 dolar. Bu arada OpenAI şirketinin değeri de 30 milyar dolara ulaştı.

Peki nedir bu ChatGPT. ChatGPT, OpenAI şirketi tarafından geliştirilmiş yapay zeka destekli bir dil modeli uygulamasıdır. Temel olarak doğal dil işleme (Natural Language Processing) alanında değişik makine öğrenmesi teknikleri, algoritmaları kullanılarak geliştirilmiş. Çalışmalara 2015 yılında başlanmış, ilk yatırımcıları arasında Elon Musk da var. Microsoft da 1 milyar dolar yatırım yapmış ve daha sonra yatırımını 10 milyar dolara çıkartma kararı almış. Microsoft neden bu ürüne yatırım yapıyor? Arama motoru alanında Google’ın büyük bir üstünlüğü var, pazarın %65 ini elinde turuyor. Microsoft ise Bing ile sadece %3 e sahip. Microsoft şimdiden Bing ile ChatGPT i entegre etti, bu şekilde arama motoru pazarında Google’a karşı gücünü arttırmak istiyor. Tabii ChatGPT nin verdiği her cevap doğru olmayabilir. ChatGPT hukuk ve ahlak dışı sorulara cevap vermeme üstüne eğitilmiş ama şimdiden değişik sarmal sorularla molotof kokteylinin nasıl yapılacağını anlatması sağlanmış.  İşin başka bir yönü de ChatGPT, OpenAİ ‘ın çalışmalarını Google’ın geliştirdiği “transformer learning” modelinin üstüne geliştirdiği GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer 3) denilen ve sorulan soruya cevap olabilecek en iyi devam cümlesini bulabilme modeli üstüne kurulmuş. Yani bir şekilde OpenAI kendi ürününü geliştirirken Google’ın geliştirdiği teknolojiyi de kullanmış, Microsoft da OpenAI şirketine yatırım yapıyor. ChatGPT’nin Python dili ve kütüphaneleri ile geliştirildiğini ise herhalde söylemeye gerek yok. Makine öğrenmesi kavramı ile Python ikiz kardeş gibi, kolkola dolaşıyorlar. Python dilinin kullanım ve öğrenim oranı da dünyada %35 lere vardı, yapay zeka kavramlarına olan ilgi arttıkça Python diline olan ilgi de artıyor.

ChatGPT, doğal dil işleme alanında kullanılan makine öğrenimi teknikleri kullanılarak eğitilmiştir. 2021 yılından önce üretilmiş çok sayıda veri kullanılarak 24 dilde soruları yanıtlayabiliyor. ChatGPT her konuda sorulara cevap veriyor fakat esas başarısı birçok alanda kullanılan etkileşimli sistemlerin geliştirilmesinde görülüyor, özellikle müşteri hizmetlerinde doğru eğitildiğinde çok verimli sonuçlara ulaşılabilir. Türkçe de soru sorulabilir ve cevaplarını çok düzgün bir Türkçe ile veriyor.

Google da benzer bir teknoloji geliştiriyor, fakat henüz bunu yagın kullanıma açmadı. Bunun temel nedeni ise yapay zeka uygulamalarının vereceği cevapların henüz tam anlamıyla doğru olmayabileceği ihtimali. Pazarda düşük bir paya sahip oyuncuların bu riski alıp saldırgan bir pazarlama stratejisi izleyip pazara çıkabilir ama pazarın büyük bir kısmını elinde tutan bir şirketin bu riski alması düşünülemez, bu yüzden Google elindeki ürüne tam anlamı ile güvenmeden yapay zeka ürünü ile arama motorunu birleştirmeyecektir. Fakat kullanıcı açısından arama motorunda yapay zekalı bir ürün kullanmak inanılmaz bir fark yaratıyor, verimi kat kat arttırıyor. Google elini çabuk tutsa iyi olacak yoksa Microsoft arama motoru alanında pazar payını hızlı bir şekilde arttırabilir.

Bu arada ChatGPT ile yeni bir iş kolu da ortaya çıktı: ChatGPT danışmanlığı. ChatGPT de maksimum verimi almak için sorulacak sorular nasıl olmalı. Bu meslek için en önemli şart ise ChatGPT nin çalışma mantığını iyi anlamak olmalı.