TELEKOM OPERATÖRLERİ VE METAVERSE

(Geçen Sayının Devamı)

GENİŞLETİLMİŞ GRÇEKLİK TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETLERİ İÇİN NEDEN ÖNEMLİDİR?

Genişletilmiş gerçeklik (XR), telekomünikasyon için Metaverse'de en az ilgili katman olarak görülmektedir. Metaverse'ün kendisi için çok önemli olmakla birlikte, bu bölüm, telekomünikasyon şirketlerinin tipik olarak sahip olmadığı derin uzmanlıkla harmanlanmış önemli miktarda sermaye harcamasını gerektirecektir. Büyük teknoloji ve start-up bozucular (küçük işletmeler için bir iş destek grubu ve organizasyonudur) gibi daha iyi konumlanmış sektörler bu alanı kazanmaya hazırlanıyor ve herhangi bir telekom operatörünün buraya katılımı ortaklıklar yoluyla sağlanacaktır.

BAŞKALARI GELECEKTE NE YAPABİLİR?

Telekomünikasyon şirketlerinin bu bölümdeki rolü sınırlı olsa da iki olası gelir akışı sağlanabilir:

  1. Şirket içi ara katman yazılım üretimi. Kitlesel pazarda başarılı olmak için telekomünikasyon şirketlerinin derin bilgisayar ve yazılım geliştirme yeteneklerine ihtiyacı olacak ve bu da bunu daha az çekici bir seçenek haline getirecektir.
  2. Dağıtım. Dünya motorunda olduğu gibi, telekomünikasyon şirketlerinin tek bir satın alma noktası olarak hareket etmeleri için fırsat bulunmaktadır. Bununla birlikte, başarı şansı Metaverse cihaz pazarına bağlıdır, böyle bir durumda "birleştirici" olarak hareket eden telekomünikasyon şirketlerinin tüketiciler için faydası azalacaktır.

TELEKOMÜNİKASYON FİRMALARININ BU ALANA GİRMEDEN ÖNCE NELERE DİKKAT ETMESİ GEREKİYOR?

Ara yazılım üretiminde başarılı olmak için telekomünikasyon şirketlerinin yalnızca kitlesel bir pazara ulaşması değil, aynı zamanda gerekli bilgisayar/yazılım becerilerini de toplaması gerekir. Operatörler şu anda bu tür becerilere sahip değil, bu nedenle değer elde etmek için bu yöntemin yararı olmayacaktır.

Bununla birlikte, dağıtım çok daha çekici bir seçenektir. Telekom operatörleri, ürünleri daha iyi satmalarına ve diğer oyuncuları geride bırakmalarına olanak sağlamak için uzmanlıklarından ve müşterileri hakkındaki bilgilerden yararlanabilir. Telekom şirketleri aynı zamanda tek bir üreticinin ürünlerini münhasıran satmayı veya daha geniş bir ürün yelpazesi sunmayı da düşünmelidir. 

İNSAN-MAKİNE ARAYÜZLER TELEKOMÜNİKASYON İÇİN NEDEN ÖNEMLİDİR?

İnsan-makine arayüzleri ve cihazlar, büyük ölçüde Oculus (Meta) ve HoloLens (Microsoft) gibi küresel devlerin yanı sıra çok özel durumlara cevap veren yerel oyuncular tarafından sağlanacaktır. Telekomünikasyon için temel bir kısım olmasa da bu farklılaşmak için hala önemli bir alandır. İleri görüşlü telekomünikasyon şirketleri, Metaverse'ü etkinleştiren yazılım ve donanımı mevcut mobil ve fiber paketlerde bir araya getirebilir. Bu tür hamleler, yeni Metaverse kullanıcılarının kazanılmasına ve mevcut katılımcıların hizmet almaya devam etmesine ve geleneksel donanım/el cihazı gelirlerinin ötesinde tekrar eden gelirlerin de elde edilmesine yardımcı olacaktır.

ÖRNEK ÇALIŞMALAR

Vodafone, tescilli bir Metaverse, Vodafone 5G Reality geliştirdi ve Artırılmış Gerçeklik özellikli Nreal Light gözlüklerinin yardımıyla sürükleyici bir tüketici deneyimi sunmak için Nreal ile ortaklık yapıyor. Vodafone'un 5G altyapısı ile kolaylaştırılan platform, içerik üretimi ve sosyal işlevsellik sağlayacaktır. Kullanıcıların bu ortama katılmak için Vodafone'un tescilli uygulaması Nebula'yı indirmeleri gerekecek ve artırılmış gerçeklik deneyimini geliştirmek için Nreal Light gözlükleri satın alabilecekler. Vodafone'un, bağlantı için bir abonelik modeli, platformunda gerçekleşen işlemlerdeki telif hakları ve potansiyel olarak Nreal ile ortaklığı aracılığıyla yapacağı anlaşmadan para kazanması bekleniyor.

BAŞKALARI GELECEKTE NE YAPABİLİR?

Metaverse'nin bu katmanında telekomünikasyon için en gerçekçi seçenek dağıtımdır. Bu iki farklı biçimde olabilir:

  1. Üreticilerle ortaklıklar. Sensörler, bilgi işlem cihazları ve giyilebilir cihazlar gibi kitlesel pazar cihazlarının imalatçıları, mükemmel müşteri geri bildirim döngülerine sahip dağıtım kanallarına ihtiyaç duyacaktır. Telekomünikasyon şirketleri, müşterilerini yakından anlamaları ve yüksek düzeyde tüketici güveni sayesinde bunu kolaylaştırmak için iyi bir konumdadır. Bu nedenle, telekom şirketlerinin, müşterilerine satış yapmak için üreticilerle yakın ilişkiler kurmaları gerekir. Bunu yaparken, telekomünikasyon şirketleri önemli bir değer elde edebilir.
  2. Bağlantısız distribütörler. Operatörler, üreticilerle anlaşma yapmadan giyilebilir ürünleri satmaya çalışabilir. Bunun İnsan-Makine-Arayüzleri üreticileri için önemli bir kanal olması beklenmiyor ve bu nedenle telekomünikasyon şirketlerinin pazarlık gücü ve marjları büyük olasılıkla önemsiz olacaktır.

TELEKOMÜNİKASYON FİRMALARININ BU ALANA GİRMEDEN ÖNCE NELERE DİKKAT ETMESİ GEREKİYOR?

Telekomünikasyon şirketlerinin odaklanması gereken iki husus vardır:

  1. Belirli insan-makine arayüzü satışı için kendilerini birincil kanal olarak konumlandırmak için doğru üreticileri bulmak. Bunu başarmak için müşteri deneyiminden, güveninden ve yakınlığından yararlanmak çok önemlidir.
  2. Münhasırlığı getirmek ve müşteri bilgilerini kullanmak, güç dengesini telekomünikasyona doğru kaydıracaktır.

DENEYİM SÜREKLİLİĞİ: MARKA VE MÜŞTERİ TABANLARINDAN YARARLANMAK İÇİN PARÇALANMIŞ BİR PAZAR

Metaverse savunucuları hem bağımsız hem de kurumsal içerik oluşturuculardan meydana gelen merkezi olmayan bir deneyim sürekliliği varsayar. En parçalı katmanda, deneyim sürekliliğini üç kategoriye ayırabiliriz;

  • Tüketici Metaverse’ü
  • Kurumsal Metaverse
  • Endüstriyel Metaverse.

DENEYİM SÜREKLİLİĞİ NEDEN TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETLERİ İÇİN ÖNEMLİDİR?

Güçlü markaları ve geniş müşteri tabanları sayesinde telekomünikasyon şirketlerinin bu segmentlerde kazanacağı çok şey var. Küresel ve yerel oyuncular, konumlandırma, pazara açılma tanımı ve müşteri deneyimine dayalı olarak bu alanda başarılı olacak. İçeriğin film stüdyoları, yayın devleri ve yayıncılar dahil küresel piyasalara sahip şirketler tarafından geliştirilmeye devam etmesi muhtemel olsa da telekomünikasyon da dahil olmak üzere bu alanda birçok sektörden farklı büyüklükteki şirketler için de fırsatlar bulunmakta.

ÖRNEK ÇALIŞMALAR: DİĞERLERİ NE YAPIYOR?

Afrika'nın en büyük mobil şebeke operatörü MTN, “Ambition 2025” stratejisi kapsamında kendisini Afrika pazarlarındaki sayısal eğilimlerden yararlanan bir teknoloji oyuncusu olarak konumlandırmayı hedefliyor. MTN, deneyim sürekliliğindeki varlığını inşa etmek için Africarare Metaverse Ubuntuland'da 144 sayısal arsa satın aldı. Bu sayısal arsalar, Afrika sanatının, modasının, sporunun ve teknolojisinin en iyilerini sergilemek için kullanılacak.

BAŞKALARI GELECEKTE NE YAPABİLİR?

Metaverse’ün deneyim sürekliliği bölümü, telekomünikasyon şirketleri için büyük bir potansiyele sahiptir. Potansiyel kazanç üç ana kaynaktan gelecektir:

  1. Canlı performanslar veya sergiler, sanal turizm veya sayısal varlıkların satışı gibi mevcut ürün ve teknolojileri kullanarak mevcut ortak ürünleri Metaverse'te başlatmak.
  2. Sıfırdan yeni uygulamalar ve kullanım senaryoları geliştirmek. Telekom operatörleri, içerik oluşturucuların Metaverse'ün şebeke etkisinden faydalanmasını sağlamada bir ortaklık rolü oynayabilir. Örnekler arasında T-Mobile'ın Disney Studios ile yaptığı ortaklığı gösterebiliriz, ancak telekomünikasyon şirketlerinin Metaverse'de beklediklerinden daha geniş bağımsız içerik oluşturucular topluluğuyla nasıl bir ilişki kuracakları henüz belli değil.
  3. Mevcut ürünler için satış kanallarının genişletilmesi. Şu anda çok küçük olmasına rağmen, telekomünikasyon şirketlerinin sanal vitrinler aracılığıyla deneyim sürekliliğine doğrudan katılması gerekecek. Metaverse'ün en son durumundaki ölçeği ne olursa olsun, kullanıcıları telekomünikasyon şirketleri tarafından on-line ve ofislerde sunulan hizmetlerin Metaverse'e geçiş yapmasını bekleyecektir.

TELEKOMÜNİKASYON FİRMALARININ BU ALANA GİRMEDEN ÖNCE NELERE DİKKAT ETMESİ GEREKİYOR?

Güven ve bağlılığın önemli bir rol oynadığı bir sektörde, telekom şirketleri güçlü müşteri markalarından ve güvenlerinden yararlanmalıdır. Hali hazırda ürün yelpazelerinde bulunan ürünleri yeniden yazmak ve satmak, iyi bir başlangıç ​​noktası olabilir ve yeni içeriğin yaratıldığı yeni ortaklıklara doğru kayabilir. Kazananlar sadık, yoğun veri kullanan müşteriler olacaktır.

ANAHTAR ETKİNLEŞTİRİCİLER NEDEN TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETLERİ İÇİN ÖNEMLİDİR?

Kesişen bir segment olarak telekomünikasyon, altyapı yığınının olanak sağlayan teknolojisinin finanse edilmesinde ve potansiyel olarak geliştirilmesinde rol oynayabilir. Düşük gecikmeli, yüksek bant genişliğine sahip bağlantılar sağlamak için gerekli yeniliklerin çoğu zaten mevcut olsa da bunlar üzerinde verimi artıracak yeniliklerin yapılması, Ar-Ge işlevleri aracılığıyla ortaya çıkarılarak mümkün olacaktır.

Pek çok yeni oyuncunun olduğu bir sektörde, telekomünikasyon şirketleri de güçlü markalarının ve artan tüketici güveninin avantajlarından yararlanabilir. Telekomünikasyon şirketlerinin Metaverse'te ödeme, kimlik doğrulama ve müşteri verileri yönetimi gibi uygulamaları geliştirmesi ve/veya ortak olması için fırsatlar mevcuttur. Özellikle birden çok Metaverse’e sahip bir ekosistemde ve merkezi olmayan platformlarda kötü aktörlerin kötü yönetişim potansiyelinde baskı yapan telekomünikasyon şirketleri, güvenlik katmanını geliştirmede ve çoklu oturum açma hizmetleri sağlamada önemli bir rol oynayabilir. Metaverse'ler arasındaki birlikte çalışabilirlik standartları önemli olacak ve Metaverse çalışma grubunun (Metaverse Standards Forum) yeni duyurusu, şirketlerin yeni oluşan sayısal dünyalarını birbiriyle uyumlu hale getirecektir.

ÖRNEK ÇALIŞMALAR: DİĞERLERİ NE YAPIYOR?

Yenilik ve hızlandırma merkezi Wayra aracılığıyla Telefónica, Madrid'de bir "Metaverse Yenilik Merkezi" başlatmak için Meta ile bir ortaklık anlaşması yaptığını duyurdu. Program büyük ölçüde altyapıyı, anahtar etkileştiriciyi ve deneyim sürekliliği katmanlarını hedefleyecektir. Ortaklık bir 5G laboratuvarını içeriyor ve yerel start-up'lar ile geliştiricilerin Meta ve Telefónica'nın şebeke altyapısı ve ekipmanı üzerinde uçtan uca bir Metaverse testi kullanmaları için bir platform görevi görecek. Katılımcılar ayrıca Telefónica'nın açık yenilik ekosisteminden ve Meta'nın mühendislik desteğinden ve araçlarından yararlanacak. Tüm taraflar için faydalı olan bu program, Telefónica'yı yarının potansiyel Metaverse erken iş birlikleri ve kurumsal risk sermayesi kolu aracılığıyla devam eden yatırımları ile Metaverse'de bir lider olarak konumlandırıyor.

BAŞKALARI GELECEKTE NE YAPABİLİR?

Telekom operatörlerinin güvenlik ve kimlik doğrulama ile ilgili çeşitli seçenekleri vardır. Güçlü ve güvenli bir Metaverse, toplu katılım için gereklidir ve telekomünikasyon şirketleri, özellikle altyapıyla ilgili olduğu için uzmanlıklarını bunu sağlamak için kullanabilirler. "Tek hizmet noktası" olarak güvenli ödeme ve yaratıcı kimlik doğrulama araçlarını etkinleştirmek de telekomünikasyon şirketlerinin açık seçeneklerdir.

Metaverse'nin tüm katmanları, satışları hızlandırmak için gelişmiş öneri motorları gerektirecek ve telekom şirketlerine bir başka fırsat daha sunacak. Derin bir müşteri anlayışına sahip olan telekom şirketleri, tüketicilere satışları daha iyi tasarlamak için kendi öneri motorlarını da satabilir veya oluşturabilir.

TELEKOMÜNİKASYON FİRMALARININ BU ALANA GİRMEDEN ÖNCE NELERE DİKKAT ETMESİ GEREKİYOR?

Diğer bölümlerle yakından bağlantılı olan telekomünikasyon şirketleri, yazılım geliştirme konusundaki sınırlı yeteneklerinin ve diğer oyuncularla karşılaştırıldığında doğuştan gelen dezavantajlarının farkında olmalıdır. Bu nedenle, ortaklıklar bu segmentte değer elde etmek için çok önemli olacaktır. Telekomünikasyon şirketleri, yeni müşteriler kazanma fırsatı konusunda hızlı hareket etmelidir (ve 4G/5G'den değer elde etmek için başarısız girişimleri tekrarlamaktan kaçınmalıdır).

ÇÖZÜM

BAŞARILI OLMAK İÇİN YATIRIM YAPIN, YENİLİK YAPIN, ORTAK OLUN VE KONUMLAMAYI YENİDEN DÜŞÜNÜN

Metaverse umutları abartılı olabilir, ancak mevcut hızlanma, birden çok faktörün gerçek bir yakınsaması tarafından yönlendiriliyor. Bu ise telekom altyapı sağlayıcılarının görmezden gelmeyi göze alamayacağı bir durum. Metaverse ile ilgili olarak, telekomünikasyon yöneticileri aşağıdakileri dikkate almalıdır:

  1. Altyapı. Önemli yatırım gerekli olacaktır; telekom şirketleri, yatırımı kolaylaştırmak ve Metaverse pazarında daha fazla değer elde etmek için OTT'lerle ortaklık kurmalıdır.
  2. Dünya motoru. Telco'lar distribütör olarak hareket etmeli ve Metaverse'e tek bir erişim noktası satmak için samimi müşteri anlayışlarından yararlanmalıdır, böylece pastanın önemli bir bölümünü ele geçirmelidir.
  3. Genişletilmiş gerçeklik parçalanmış bir ara yazılım pazarının ortaya çıkmasına büyük ölçüde bağımlı olan telekomünikasyon şirketleri, güçlü marka ve tüketici güveni nedeniyle tek erişim noktası distribütörü olarak hareket etmekten en çok fayda sağlayacaktır.
  4. İnsan-makine arayüzleri. Telekomünikasyon şirketleri, marjları yakalamak için müşteri ilişkilerine “sahip olmaya” bakmalı, üreticilerle ortaklıklar kurmalı, ancak birincil satış kanalı olarak hareket etmelidir.
  5. Deneyim sürekliliği. Telekomünikasyon şirketlerinin bu segmentten para kazanması için üç seçenek mevcuttur: (1) mevcut ortak ürünleri Metaverse'te kullanıma sunmak, (2) sıfırdan yeni uygulamalar ve kullanım örnekleri geliştirmek ve (3) mevcut satış kanallarını ve ürünleri Metaverse'e doğru genişletmek. 
  6. Anahtar etkinleştiriciler. Telco'lar, Metaverse'ü etkinleştiren çözümlerin sağlayıcılarıyla ortak olmak için zor kazanılmış tüketici güveninden yararlanmaya çalışmalıdır.

Mükemmel müşteri anlayışı ve güveninin yanı sıra Metaverse'ü (altyapı) etkinleştirmede temel bir rolü olan telekomünikasyon şirketleri, pastadan daha büyük bir pay almak üzere değer zincirinde ilerlemek için iyi bir konumdadır. Bunu başarmak için telekom şirketlerinin: (1) doğru ortakları bulması, (2) dahili yetenekler oluşturması veya geliştirmesi, (3) geleneksel iş kapsamını genişletmesi ve (4) pazarda dışlanmamak için hızlı hareket etmesi gerekecektir.