
“Beyin-Bilgisayar Arayüzü” başlıklı konferansa dünyaca tanınmış İtalyan bilim insanı Prof. Dr. Fabio Babiloni konuşmacı olarak katıldı. İtalya Roma La Sapienza Üniversitesi’nin Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi ve İstinye Üniversitesi Tıp Fakültesi misafir öğretim üyesi olan Prof. Dr. Fabio Babiloni; “beyin-bilgisayar arayüzleri”geliştirme, online dikkat ve zihinsel performans ölçümleri gibi nörofizyoloji ve nöroestetik konularında, araştırmaları ve gelinen noktayı ve yakın gelecekte beklenen gelişmelerle ilgili görüşlerini katılımcılarla paylaştı.
Konferansın açılış konuşmasında, İtalya Roma La Sapienza Üniversitesi ile yapacakları işbirliğinin müjdesini veren İstinye Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sacit Karamürsel, “Roma La Sapienza Üniversitesi ile nörofizyoloji alanı ağırlıklı geniş bir araştırma, ortak projeler ve öğrenci değişimi işbirliği anlaşması imzalıyoruz. Erasmus ve AB fonları ortak projeleri şeklinde gerçekleşecek yoğun bir işbirliği olacak” dedi.
Cihazlar ve insanlar nasıl anlaşacak?
Konferans, “Beyin - Bilgisayar Arayüzü”, “Nöro-marketing”, “Zihinsel iş yükünün beyinsel algılanışı”, “Nöro-estetik” gibi 4 ana başlık çerçevesinde gerçekleşti. Özellikle “EEG aktivitelerindeki bilgilerin kullanımıyla, normal kişiler harici cihazları nasıl kontrol edecek?”, “Güzelliği nasıl algılıyoruz?”, “Reklamların algılanması ve beğenilip-beğenilmemesine yönelik nörolojik göstergeler neler?” ve “Zihinsel iş yükünün beyin aktivitelerine etkisi nasıl oluyor? Özellikle pilotlar ve araba sürücülerinde incelenmesi sonucu, nasıl pratik faydalar söz konusu?” gibi sorulara aranan yanıtlar dikkat çekti.
EEG aktivitesinin gönüllü modülasyonu kullanılarak, normal kişilerin ekran imleci, mobil robot ve tekerlekli sandalye gibi cihazları nasıl kontrol edebileceğinin anlatıldığı bölümde Babiloni, BCI teknolojisinin özellikle beyin felci hastalarının rehabilitasyonuna uygulanabileceği gibi hayati bir bilgiyi paylaştı. Robotik kollar, robotik ayaklar, tekerlekli sandalyelerin beynimizle kontrolü, tıp alanındaki somut örnekler olarak sunuldu. Bu teknolojinin sadece tıp alanında değil; hayatın her alanında kullanılacağını vurgulayan Babiloni, yakın gelecekte tüm cihazların, bizim isteklerimizi anlayacaklarını ve bizim düşüncelerimiz doğrultusunda çalışacaklarını söyledi.
Beynimiz hangi reklamları beğeniyor; hangilerini beğenmiyor?
Prof. Dr. Fabio Babiloni konferansın nöro-marketing bölümünde ise, pazarlama uyaranlarının değerlendirilmesi sürecine sinirbilimin uygulanmasına dikkat çekti. TV reklamlarının, pazarlama aktivitelerinin, beynimiz tarafından gerçekten beğenilip, beğenilmediğinin tespit edilebileceğini vurgulayarak; Roma La Sapienza Üniversitesi olarak, yakın zaman önce, “sigara kullanımı karşıtı” reklamlar üzerine yaptıkları araştırmadan örnekler verdi. Bu araştırmadan tüketicilerin hangi reklama olumlu yanıt verdiklerini, hangilerine vermediklerini tespit ettiklerini ifade etti. Üniversite olarak, kurdukları bir firma üzerinden, bu konuda bankalara ve reklam şirketlerine profesyonel hizmet verdiklerinin altını çizdi.