• Biz Kimiz
  • Künye
logo
MEDOC
logo
  • Anasayfa
  • ICT Etkinlik
  • Gündem
  • Bilişim
  • Telekom
  • Savunma
  • Enerji
  • e-Mobilite
  • Oyun
  • Kariyer
  • Röportaj
  • Dergi
  • Yazarlarımız
MEDOC
  1. Anasayfa
  2. Bilişim
  3. Urfa 4.0 Zirvesi’nde Şanlıurfa için yol haritası çıkarıldı
Urfa 4.0 Zirvesi’nde Şanlıurfa için yol haritası çıkarıldı

Urfa 4.0 Zirvesi’nde Şanlıurfa için yol haritası çıkarıldı

ICT Media ICT Media
14 Haziran 2022 00:00
Paylaş

Şanlıurfa’da gerçekleştirilen ve şehrin Turizm, Tekstil, Tarım ve Teknoloji konularında potansiyelini ortaya çıkarmaya amaçlayan Urfa 4.0 Zirvesi sona erdi. İki gün süren zirvenin ardından hazırlanan çalıştay raporları kamuoyuyla paylaşıldı. Kamu ve özel sektör temsilcileriyle birlikte iş dünyasından çok sayıda ismin katıldığı çalıştayda Şanlıurfa kalkınması için yeni yol haritası çizildi. Şanlıurfa Valisi Salih Ayhan, “Bu çalışmayı rehber alacağız. Diğer alanlarla mezcedeceğiz. Şehrimizin yol haritası olarak değerlendireceğiz.” dedi.

Hazine ve Maliye Bakanlığı himayelerinde Şanlıurfa Valiliği ev sahipliğinde, Harran Üniversitesi ve Karacadağ Kalkınma Ajansı paydaşlığında gerçekleştirilen “Urfa 4.0 Zirvesi” sona erdi. Tarım, Turizm, Tekstil ve Teknoloji Çalıştay gruplarının hazırladıkları raporlar Hazine ve Maliye Bakanlığı Bilgi Teknolojileri Genel Müdürü ve Urfa 4.0 Zirvesi Düzenleme Komitesi Başkanı Dr. Cebrail Taşkın, Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Zeynel Abidin Beyazgül ve Şanlıurfa Valisi Salih Ayhan’ın da katıldığı basın toplantısıyla kamuoyuyla paylaşıldı. Cebrail Taşkın, “2 gün boyunca Urfa’yı konuştuk. Urfa 4.0’ı konuştuk. İki gün boyunca çalıştaylarda son dokunuşu yaptık” dedi. Taşkın’ın ardından söz alan Çalıştay Başkanları alınan kararlar ve politika önerilerini açıkladı.

“ŞANLIURFA’NIN YENİ FISTIĞI YAZILIM OLACAK”

Teknoloji Çalıştayı’nın Başkanlığını İstanbul Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ertuğrul Karaçuha, Başkan Yardımcılığını ise Harran Üniversitesi’nden Doç. Dr. Berkan Aydilek yürüttü. Raportörlüğünü Harran Üniversitesi’nden Dr. Öğretim Üyesi Abdülkadir Gümüşçü yaptığı çalıştayda “Teknolojinin Şanlıurfa Ekonomisi ve İstihdamına Kaldıraç Etkisi” için yol haritası çizildi. Teknoloji Çalıştayının sonuç raporunu Prof. Dr. Karaçuha açıkladı. Karaçuha, kamu ve özel kesimden 30 katılımcının yer aldığı çalıştay grubunda alınan kararlar kadar bu kararların hayata geçirilmesinin de önemli olduğunu söyledi. Karaçuha, “Çok sayıda raporlar hazırlanıyor. Bu raporları sahiplenmezsek, dile getirilen görüşler raporlarda kalabilir” dedi. “Küresel olalım, yerimizde kalalım” anlayışıyla hareket ettiklerini belirten Karaçuha, şehir için “Şanlıurfa’nın yeni fıstığı yazılım olacak” şeklinde bir slogan geliştirdiklerini bildirdi. Karaçuha’nın açıkladığı Çalıştay Sonuç raporunda ise şu görüşlere yer verildi:

“Urfa 4.0 Teknoloji Çalıştayı kamu, özel sektör ve girişimcilerin temsilcileri ile yaklaşık 30 katılımcıyla gerçekleştirilmiştir. Şanlıurfa’nın teknolojik alanlarda gelişmesini sağlayacak Bilgi Teknolojileri Ekosisteminin Geliştirilmesi, Girişimcilik ve Yenilikçi Düşünce Ekosisteminin Geliştirilmesi, Tarım Teknolojileri Ekosisteminin Geliştirilmesi, Nitelikli İnsan Kaynaklarının Yetiştirilmesi ve Ar-Ge Kültürünün Geliştirilmesi olmak üzere 4 ana başlıkta öneriler belirlenmiştir. Bu öneriler çalıştaylar sonrasında ilgili kurumlar ile paylaşılacak ve hayata geçirilmesi adına çalışmalar yürütülecektir. Çalışmaların yürütülmesini takip etmek amacı ile Şanlıurfa Valiliği bünyesinde “Şanlıurfa Teknoloji Dönüşüm Ofisi” kurulmasının faydalı ve gerekli olduğu değerlendirilmektedir. Çalıştay’da toplam 20 adet öneri sıralanmıştır.

Bilgi Teknolojileri alanında;

  • Karahantepe Yazılım Kampüsü
  • İstihdam Garantili Eğitim Çalışmaları
  • Yazılım Otobüsü
  • Bilgisayar Okur Yazarlığını Artırmak
  • Şanlıurfa’nın Yazılım Sektöründe Cazibe Merkezi İllerden Biri İlan Edilmesi
  • Geleceğin Mucitleri
  • Şanlıurfa Yapay Zekâ Yetkinlik Geliştirme Merkezi
  • Şanlıurfa’da Ulusal/Uluslararası Teknoloji Firmalarının Test/Simülasyon Merkezlerinin Açılmasının Sağlanması
  • Oyun Kuluçka Merkezi
  • Yeni Meslek Yüksek Okulları (MYO) ve Meslek Liseleri Açılması

Girişimcilik ve Yenilikçi Düşünce alanında;

  • Teknokentin Güçlendirilmesi
  • Garaj Teknokent
  • Dijital Çağda Çocuklarla Farklı Düşünme Yöntemleri Atölyesi (P4C)
  • Şanlıurfa Çağrı Merkezi Ekosisteminin Geliştirilmesi Projesi
  • Tasarım Fabrikası

Tarım Teknolojileri alanında;

  • Şanlıurfa Yeni Nesil Tarım Teknolojileri Ekosisteminin Geliştirilmesi Projesi

Nitelikli insan kaynaklarının yetiştirilmesi ve Ar-Ge alanında;

  • Güneş Enerjisi Teknolojileri Geliştirmek Üretmek ve Yaygınlaştırma
  • İlaç Gıdalarının Yetiştirilmesi
  • Su Yönetimi
  • Kanaat önderi olan veya olacakları bilim ve teknolojiyle bütünleştirmek

adlı önerilerde bulunulmuştur.”

“TARIMIN KEŞFİNDEN TARIMIN GELECEĞİNE KADİM URFA”

Urfa 4.0 Zirvesi’nde Tarım Çalıştayı’nın başkanlığını Ankara Üniversitesi’nden Prof. Dr. Bülent Gülçubuk, Başkan yardımcılığını Harran Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ali Rıza Öztürkmen ve raportörlüğünü yine aynı üniversiteden Araştırma Görevlisi Sabri Akın yapacak. “Verimli Tarım Uygulamaları ve Ekonomisi”nin ele alındı. Prof. Dr. Gülçubuk, öncelikle şehirle ilgili bir SWOT analizi yaptıklarını belirtti. Şanlıurfa’nın tarım olarak potansiyelinin zengin olduğunu belirten Prof. Dr. Gülçubuk, “Ancak bu potansiyeliyle çıktılar arasında doğrusal bir bir ilişki yok.” dedi. Şanlıurfa için “Tarımın Keşfinden Tarımın Geleceğine Kadim Urfa” sloganını geliştirdiklerini belirten Gülçubuk, yaptıkları SWOT analizi ve çözüm önerilerini şöyle açıkladı:

“Şanlıurfa ili; yurt içi ve yurtdışı pazarlara yakınlık, verimli ve geniş sulanan tarım arazileri, iki yılda 5 ürün alabilme, yenilenebilir enerji potansiyelinin yüksek olması, küçükbaş hayvancılığa uygun mera alanlarının varlığı, buğday-arpa-mercimek-pamuk-antepfıstığı gibi zengin ürün varlığı, Ortadoğu pazarına yakınlık, organik ve doğal üretim potansiyeli, kurutulmuş ürün çeşitliliği, genç nüfus varlığı, kadim tarım kültürü, ileri teknolojiye yatkınlık, üniversitelerin ar-ge potansiyeli, kendinden marka isimlerin olması (GAP; Göbeklitepe, Harran gibi), coğrafi işaretli ürünlerin çeşitliliği ve artan tarım ve tarih-kültür turizmi hareketliliği açısından güçlü bir yapıdadır.

Güçlü yönlerinin yanısıra Şanlıurfa ili; feodal yapının devamlılığı, arazilerde verimlilik sorunları, sulama konusunda bilgi ve bilinç eksikliği, genç nüfusun kalifiye meslek sahipliğine kavuşamaması ve işsizlik, kurum-kuruluşlar arasında eşgüdüm eksikliği, tarım topraklarını amaç dışı kullanımı, tarımsal ürünlerde yüksek katma değerli ürünlere geçişte yavaşlık, tarımsal verilerde eksiklik ve uyumsuzluk, tarım sigortalarının yaygınlaşamamış olması, üretim planlamaya geçilemeyiş, işgücü planlamasının olmaması ve kayıtdışı işgücü kullanımı, tarım işçilerinin ve çiftçilerin iş sağlığı ve iş güvenliği sorunları, ürünlerde markalaşamama, tarıma dayalı ve gıda sanayinin yüksek potansiyele rağmen gelişmemiş olması, demiryolu ağının zayıflığı, yerel siyasi ve bürokratik yapının inisiyatif kullanmada yetersiz kalması, serbest bölgenin olmaması gibi zayıf yönlere zayıftır.

Şanlıurfa ili dünyada ve Türkiye’de önemi giderek artan tarım, gıda, su ve enerji alanlarında bir çok fırsata sahiptir; organik ve doğal tarıma artan ilgi, gıda fiyatlarındaki hareketlilik, katma değeri yüksek ürün potansiyeli (nar, biber, antepfıstığı, badem gibi), güneşli gün sayısının fazlalığı, jeotermal enerjiden sera amacıyla yararlanabilme, genç nüfus varlığı, GAP’ın merkezinde olması, kurutulmuş ürünlere artan talep, artan turizm hareketliliği, 2 adet organize ihtisas bölgesinin varlığı, genç nüfus arasında teknolojiye eğilimin yüksek olması, tıbbi ve aromatik bitki potansiyeli, tarımın keşfedildiği toprakların üzerinde olması, küçükbaş hayvancılığa yatkınlık ve hassas tarım-dijital uygulamalar konusunda artan çalışmalar, artan ulusal ve uluslararası markaların yatırımları il gelişiminde çok sayıda fırsatı da beraberinde getirmektedir.

Şanlıurfa ili;

  • Var olan fırsatları değerlendirerek güçlü yönleri nasıl katma değere çevirebilir;
  • Tarıma dayalı sanayi, gıda sanayi geliştirilerek.
  • Markalaşma ve yüksek kaliteli ürün üretimi.
  • Genç çiftçilere tarımsal üretimde devam ettirecek destekleme ve mesleki eğitim programlarının devreye girmesi
  • Var olan fırsatları değerlendirerek zayıf yönleri nasıl eleyebilir ve nasıl avantaja çevirebilir;
  • Pazara uygun üretim.
  • Üretim planlaması.
  • Sertifikalı üretime geçilmesi.
  • Üretim ve işleme planlaması yapılarak entegre verim kaynak kullanımının arttırılması.
  • Tarım paydaşları arasında iyi yönetişim yaklaşımı ile etkililiğin artması.
  • Var olan tehditleri etkin bir şekilde yöneterek güçlü yönlerini nasıl sağlamlaştırabilir;
  • İklime uyumlu ürün çeşitleri
  • İklim değişikliğine yönelik AR-GE çalışmalarının artması
  • Yenilenebilir enerji kullanımı
  • Etkin çiftçi örgütlenmesi
  • Arz talebe dayalı yerinde eğitim yayım hizmetlerinin artması
  • Tarımsal pazarlama kanalında üretici örgütlenmesinin etkisini arttırmak
  • Ortak girdi kullanımının yaygınlaştırılması
  • Ortaya çıkan sonuçlara göre Şanlıurfa orta ve uzun vadede kendisini nerede görmek ister;
  • İGE’nde ilk 25 il arasına girmek
  • Genç çiftçi sayısının yüksek olduğu ve gençlerin tarımda rol model olduğu bir il olmak
  • Bölge ihracatında 2 milyar dolar miktarına ulaşmak
  • Tarım ve gıda sanayinde markalaşmak
  • Etkin ve üretken aile çiftçiliği yoluyla örgütlenmiş ve pazar payı artmış tarımsal yapı
  • Türkiye’nin ve bölgenin tarım ve gıdada marka şehri ve katma değeri yükselmiş bir ŞANLIURFA.

Kök sorunlar, sorunlara ilişkin çözüm stratejileri, çözüme yönelik eylem planı ve iyi yönetişim temelinde kurumsal rol ve sorumluluk tanımları da ayrıca verilmektedir.”

KATMA DEĞERLİ KÜLTÜR TURİZMİ

Başkanlığını Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi’nden Prof. Dr. Muharrem Tuna, Başkan Yardımcılığını Harran Üniversitesi’nden Doç. Dr. Ömer Faruk Demirkol ve raportörlüğünü Harran Üniversitesi’nden Araştırma Görevlisi Dr. Ahmet Erdem ve Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdür Yardımcısı Seyit Ahmet Arslan’ın yaptığı Turizm Çalıştayı’nda “Dijital Pazarlama ve Teknoloji ile Katma Değerli Kültür Turizmi” konusu masaya yatırıldı. Tanıtım ve Pazarlama, Dijitalleşme, Turizmin Çeşitlenmesi, Gastronomi, Altyapı ve Üst Yapı, Yatırım ve Teşvikler, Gastronomi, Eğitim ve İstihdam ve Hizmet Kalitesi konularında yapılması gerekenler sıralandı. Kamu, sivil toplum kuruluşları, meslek örgütleri ve medya temsilcilerinden oluşan izleme komitesinin kurulması gerektiğini belirten Prof. Dr. Muharrem Tuna, Turizm Çalıştayında alınan kararları ana başlıklarıyla birlikte şöyle açıkladı:

“Tanıtım ve Pazarlama

  1. Ulusal ve uluslararası pazar araştırmasının yapılması
  2. Gastronomi alanında yemek formatı oluşturarak uluslararası platformlarda tanıtılması
  3. Yerel ürünlerin kullanılması ve ihracatının artırılmasına yönelik çalışmalar yapılması
  4. Taş Tepeler konusunun sürekli olarak işlenmesi
  5. Şanlıurfa için marka çalışmasının yapılması
  1. Şehre dair bir hikâye sunmak
  2. Şehre dair yaşanacak bir deneyim sunmak
  3. Satın alınabilir hatıralar oluşturmak
  4. Şehre dair görsel ipucu oluşturmak
  1. Ulusal ve uluslararası kültür, sanat ve gastronomi festivallerinin sürdürülebilir biçimde düzenlenmesi
  2. Güvenlik sorunu algısının giderilmesi
  3. Şanlıurfa’nın turistik kaynaklarından oluşturulan turistik ürünlerinin dijital pazarlamada hikayelerin, efsanelerin çizgi film, film çekimi, dijital oyun, simülasyon, sanatsal ögeler ile tanıtılması
  4. Gezi blog yazarları, web medyası, ulusal ve uluslararası seyahat acentası ve tur operatörlerinin Şanlıurfa ve yakın çevresi ile tanıştırmak üzere yapılan etkinliklerin sayısının artırılması
  5. Coğrafi İşaretli ürünler için ambalajlama, markalaşma, pazarlama ve tanıtım planı geliştirmek ve uygulamak
  6. Yerel kurumlar tarafından kentin tanıtımı için yapılan çalışmaların güçlü bir kent imajı oluşturmak ve verilen mesajın etkisini artırmak için bütüncül bir yapıda Şanlıurfa Turizmi Geliştirme A.Ş. çatısı altında TGA politika ve stratejilerine uygun olarak gerçekleştirmek,
  7. Kültür ve Turizm Bakanlığı ve TGA tarafından belirlenen çatı strateji (5 duyu organına harekete geçiren) kapsamında www.gosanliurfaturkiye.com sitesindeki bilgileri düzenli olarak kontrol etmek, güncellemek ve güncel içeriklerin siteye eklenmesi için TGA’ya göndermek,
  8. İl Tanıtım ve Geliştirme Programı kapsamında Türkiye’nin yurt dışı pazara yönelik Go Türkiye ve yurt içi pazara yönelik Gezsen Anadolu’yu çatı markaları kapsamında Go Şanlıurfa ve Gezsen Şanlıurfa Instagram hesaplarını il kurulları yönetiminde açmak ve tanıtım faaliyetlerini TGA aracılığıyla sağlamak,
  9. İl içerisinde özellikle sosyal medya hesaplarında kullanmaya yönelik (Ör: GoTürkiye Instagram Hesabı) düzenli içerik üretimi yapmak, sosyal medya dinamiklerine uygun video, fotoğraf, reels vb. içeriklerin İl Tanıtım ve Geliştirme Kurulları aracılığıyla tanıtım faaliyetleri kapsamında kullanılması üzerine TGA’ya iletmek,
  10. Şehirde yeni rotalar oluşturarak; tarih, kültür, sanat vb. alternatif turizm unsurlarındaki yeni rotalar ile İl Tanıtım ve Geliştirme Kurulu ve TGA ortaklığında ağırlama, etkinlik vb. faaliyetler gerçekleştirmek ve bu kapsamda çıkan haber ve paylaşımların PR değerini yükseltmek için TGA ile koordinasyon sağlamak

Dijitalleşme

  1. Arama motorlarında şehrin markasının öne çıkarılmasına yönelik uygulamalar yapılması,
  2. Yerel yönetim, akıllı şehir çalışmaları kapsamında açık veri sağlayarak turist deneyimini ve turizm sektöründe yer alan paydaşların turizme aktif katılımını geliştiren çalışmaları gerçekleştirilmesi,
  3. Akıllı Turizm Koordinasyon kurulunun oluşturularak ŞTGAŞ tarafından koordine edilmesi
  4. Farklı dillerde çeviri yapacak teknolojik cihazların turistik alanlarda hizmet vermesi
  5. İşletme yöneticileri ve çalışanlarının dijital pazarlama konularında eğitilmesi
  6. Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik yazılımlarıyla kültürel miras alanlarının tanıtımının yapılması
  7. Sanal müzecilik uygulamalarının hayata geçirilmesi
  8. Arkeolojik bulguların bilgisayar modellemesinin oluşturulması ile tanıtımlarda veya oyun motorunda kullanılmasının sağlanması
  9. Visiturfa.com internet sitesinin interaktif bir anlayışla ve mobil uygulama desteğiyle hizmet vermesi.
  10. Ziyaretçi davranışlarının, aktivitelerinin izlenerek analiz edilmesi sonrası dijital platformlar aracılığıyla farklı aktivitelere yönlendirilmeleri (Hem şehir hem de işletmeler, özellikle oteller için)
  11. Turistik noktaların yoğunluk analizlerinin canlı olarak yapılması ve dijital platformlar aracılığıyla ziyaretçi yükünün dağıtılmasının sağlanması

Turizmin Çeşitlendirilmesi

  1. Rekreasyon turizmine yönelik rekreatif etkinlik alanlarının (temalı park, trekking, su sporları, glamping, camping, karavan vb.) oluşturulması
  2. Yörede var olan değişik turizm türleri ile kültür ve inanç turizmin entegrasyonun sağlanması
  3. Kültür turizminin önemli ögesi yöreye özgü el sanatlarının yok olmasının önüne geçmek, bu işle meşgul olan ustalara maddi destek sağlamak ve üretilen eşyaların otantik değeri vurgulanarak pazara açılmasına yardımcı olunması
  4. Harran’da uluslararası Astronomi buluşmalarının gelenekseleştirilmesi (güçlü yanlara, “Harran’ın astronomi bilminde, El Battani gibi bilimin öncülerinin olması” maddesinin eklenmesi)
  5. Turistik tren hattının kurgulanması
  6. EPA uyarınca Avrupa Komisyonunda kabul edilen Zeytin Kültür Yolunun bir Mezopotamya güzergahının Şanlıurfa üzerinden geçmesinin sağlanması
  7. Yeşil turizm ile sürdürülebilir turizme önem verici çalışmalara önem verilmesi
  8. İl dışından katılımcıları ve seyircileri çeken spor etkinlikleri ve yarışmaları düzenlenmesi.
  9. Kongre turizminin altyapısının geliştirilmesi
  10. Kamu kurum ve kuruluşlarının etkinliklerinin düşük sezonda gerçekleştirilmesi
  11. Kültür turizminde otantikliğe önem verilmesi ve yerel kültür öğelerinden taviz verilmemesi (müzik, sıra gecesi menüleri)

Gastronomi

  1. Yöresel yemeklere dair reçetelerin oluşturulması ve bu reçetelerin uygulanmasının teşvik edilmesi
  2. Gastronomi turizmi kapsamında eğitim mutfak alanlarının oluşturulması
  3. Yerel yiyeceklerin ön planda olduğu mutfaklar yanında turistlerin yeme-içme alışkanlıklarını göz önüne alarak hazırlamış mutfakların birbirine alternatif olacak şekilde temiz ve özenli mekânlar hizmete açılması
  4. Gastronomik ürün envanterinin çıkarılması
  5. Şanlıurfa Gastronomi Merkezinin aktif hale getirilmesi
  6. Şanlıurfa Mutfak Müzesinin aktifleştirilmesi ve Sürekli Eğitim verilen bir Merkeze dönüştürülmesi

Ulaşım

  1. Havayolu sefer saatlerinin paket tura uygun hale getirilmesine yönelik çalışmalar yapılması
  2. Uluslararası uçuşların başlatılmasına yönelik kentteki paydaşların bir araya gelerek havayolu şirketlerine garanti koltuk taahhüttü vermesi,
  3. Yurt içi çapraz uçuşlarda Şanlıurfa’ya öncelik verilmesi (Antalya, İzmir, Trabzon, Kıbrıs)
  4. Havalimanı terminalinin geliştirilmesi
  5. Hızlı tren projesine Şanlıurfa’nın dahil edilmesi
  6. Hop-on hop-off tarzı otobüs seferlerinin hayata geçirilmesi ile oluşturulacak rota üzerinde bölge ziyaretçilerinin kolaylıkla dolaşması sağlanmalı
  7. Harran Eyüp Nebi turizm yol güzergahının tamamlanması
  8. Yaylak-Halfeti turizm yol güzergahının tamamlanması
  9. Müze-Balıklıgöl arası yolda araçların park etmesinin engellenmesi ve tur araçları için indir bindir alanı oluşturulması
  10. Havaalanında tur araçlarına yönelik indir bindir alanı oluşturulması

Altyapı ve üstyapı

  1. Büyükşehir Belediyesi /İlçe Belediyesinin bütüncül bir proje ile Haşimiye/Eski Urfa bölgesini ıslah ve düzenlemesi yapılmalı alan ile ilgili ziyaretçi yönetim planları yapılmalı
  2. Kültür ve Turizm Bakanlığı /Büyükşehir Belediyesi /İlçe Belediyesinin bütüncül bir proje ile Harran ve Harran-Eyüp Nebi yol güzergahının bütüncül bir proje ile düzenlemesi yapılmalı, ziyaretçi yönetim planı ile alanlara yönelik gelişim kriterleri belirlenmeli
  3. İmar planlarında kültür ve inanç turizmi göz önüne alınmalı, turizme yönelik planlama eksikliğinin giderilmesi.
  4. Ören yeri, kazı alanı, mağara, tarihi sokak, mezarlık, doğal çevre gibi yüzyıllar öncesine ait mekânların tahrip edilmesi önlenmesi.
  5. Somut ve somut olmayan kültürel miras envanterinin güncellenerek yayınlanması

Yatırım ve Teşvikler

  1. Girişimcilere proje hazırlama teşvik ve destekler hakkında bilgilendirme yapılması,
  2. Ulusal ve uluslararası marka işletmelerin bölgeye çekilerek yatak arzının artırılması
  3. Otel ve diğer turizm işletmeleri için arazi üretimi ve tahsisi yapılması
  4. Yerli yatırımcıların konaklama işletmesi yatırımı yapmaları konusunda teşvik edilmesi ve kolaylıklar sağlanması
  5. Tarihi yapılarının turizme kazandırılmasında yatırımcılara kolaylık sağlanması
  6. Bazı ilçelerde önem verilen kadın kooperatiflerin yaygınlaştırılmalı
  7. Balıklıgöl platosuna giriş çıkışlarının kontrollü yapılmasını sağlayacak sistemin kurulması
  8. Yerel ürünlerin ambalaj ve pazarlanmasına destek verilmesi
  9. Turizm yatırımlarının teşvik edilmesine yönelik teşvik ve desteklerinin sağlanması

Eğitim ve İstihdam

  1. İlgili meslek grupları ve yerel halka yönelik turizm farkındalık çalışmalarının gerçekleştirilmesi,
  2. Turizm işletmeleri çalışan ve yöneticilerine yönelik dijitalleşme odaklı mesleki eğitim verilmesi
  3. Turizmle ilgili kurumlarda liyakat esaslı istihdam sağlanması
  4. Turizm çalışanlarına yönelik hizmet içi eğitim programlarının planlanması
  5. Kadın istihdamını desteklemek amacıyla ihtiyaç duyulan alanlarda mesleki kısa dönem yetiştirme kursların yaygınlaştırılması
  6. Üniversite/İlgili STK ve meslek örgütleriyle iş birliği içerisinde sektör çalışanlarına eğitim programı artırılması
  7. Yöre insanının turizm konusunda bilinç düzeyini yükseltecek farkındalık çalışmalarının yürütülmesi
  8. Turizm bilincinin ilköğretim çağından verilmesi ve ilköğretim okullarından itibaren tüm eğitim çağındaki çocuk ve gençlere turizmin anlatılması
  9. İl Tanıtım ve Geliştirme Programı kapsamında verilen “Pazarlama, Destinasyon Pazarlaması, Sosyal Medya, İletişim, Medya vb.” gibi eğitimlerin, eğitimleri alan kişiler liderliğinde ilgili tüm turizm paydaşlarının eğitilmesi ve bilinçlendirilmesi.

Hizmet Kalitesi

  1. Turizm alan ve konaklama işletmeleriyle yiyecek içecek işletmelerinin hijyen standartları kapsamında denetimlerin yapılması
  2. Turistik hizmet unsurlarında kalitenin geliştirilmesi
  3. Yetkili kuruluşlar tarafından turizm hizmetlerinin standartlara uygun şekilde yapılıp yapılmadığının denetlenmesi.
  4. Belgesiz ve ruhsatsız işletmelerin denetim altına alınması
  5. Sakin şehir Halfeti’de tekne turlarındaki yüksek sesli müzik yayınının denetim altına alınması

Diğer

  1. Kamu, sivil toplum kuruluşları, meslek örgütleri ve medya temsilcilerinden oluşan izleme komitesinin kurulması
  2. Kurumların bireysel turizm planlamaları yerine paydaş iş birliği ile hareket etmesi
  3. Yerli ve yabancı turistlere yönelik nitelikli hediyelik ürün çeşitlerinin artırılması
  4. Kaçak turizm faaliyetlerinin ve kaçak define kazılarının önüne geçebilmek için kamu spotları ile yerel halka yön gösterilmesi, denetimler ile güçlü yaptırımların sağlanması”


“URFA’NIN BEYAZ ALTINI OLAN PAMUK TEKNOLOJİ İLE ZİRVE YAPACAKTIR”

Tekstil Çalıştayının Başkanlığı’nı TETFİT CEO’su ve İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Leyla Türker Şener, Başkan Yardımcılığı’nı Harran Üniversitesi’nden Dr. Öğretim Üyesi Cevher İlhan Cevheri, raportörlüğünü ise Harran Üniversitesi Öğretim görevlisi Fahrünnisa Sayım yaptı. Doç. Dr. Leyla Türker Şener, Şanlıurfa’nın genç nüfusu, sanayisi, hammaddeye yakınlığı ile tekstilde Türkiye’nin öne çıkan illerin başında geldiğinibelirtti. Urfa 4.0 Zirvesi ile şehirde teknoloji odaklı çağdaş tekstil üretim tesislerinin hayata geçirilmesi, Şanlıurfa tekstilinin bir dünya markası olması için inovatif üretim merkezi haline getirilerek sağladığı katma değerin artırılmasının hedeflendiğini kaydeterek, “Bizim sloganımız Urfa’nın beyaz altını olan pamuk teknoloji ile zirve yapacaktır” dedi. “Teknoloji Odaklı Üretim ve Sürdürülebilir Tekstil İhracatı” konusunun tartışıldığı Tekstil Çalıştayında 17 üyenin olduğunu belirten Şener, 17 adet politika önerisinde bulunduklarını bildirerek bunları şöyle sıraladı:

“1. Tekstil sektöründe inovasyona yönelik fikirden patente, patentten ürüne dönüştürecek Ar&Ge laboratuvarları oluşturulmalıdır; “Ar&Ge Merkezleri”nin kurulumu desteklenmelidir.

2. Şanlıurfa pamuğunun coğrafi işaretinin alınmalıdır.

3. OSB içerinde ŞUTGEM binasında hazır bulunan eğitim alanlarında tekstil ve ayakkabı sektöründe dair dijital eğitim sürecinin başlatılmalıdır.

4. Teknoloji Dönüşüm Ofisleri denetiminde; Güneydoğu Satış Kooperatifleri ile süreç başlatılarak Ticaret İl Müdürlüğü / Tarım İl Müdürlükleri / Ticaret Borsaları, Harran Üniversitesi Ziraat Fakültesi ile GAP idaresi, pamuk üreticilerinin birlikte hareket etmelerini sağlayacak kooperatif kuruluşunu desteklemeli, bu kooperatif üzerinden çiftçinin Pamuk ekimi, sulama, toplama, ilaçlama süreçlerine dair hızlı ve doğru bilgiye ulaşabilmesi için dijital web tabanlı platformlar oluşturulmalıdır.

5. Firmaların dijital olgunluk seviyesi tespit edilmeli; tekstil ve ayakkabı sektöründe dijital dönüşüm için teknik ve mali destekler verilmelidir.

6. Şanlıurfa OSB Lojistik merkezi çalışmalarının önceliklendirilmeli, Lojistik maliyetlerini düşürecek çalışmaların yapılacağı Yapay zekâ ile kamera görüntü işleme sistemlerinin de kullanıldığı sürecin anlık kontrolleri gerçek zamanlı analizlerin yapıldığı Lojistik merkezi (Kara Limanı) oluşturulmalı, eklenmesi, ayrıca konu ile ilgili 38 km kılçık hattı demiryolunun yapılmalı ve sanayi hizmetine açılmalıdır.

7.Giyilebilir teknolojiler, Sanal gerçeklik, Arttırılmış gerçeklik, Blok zincir teknolojisi, Nesnelerin interneti, Yapay zekâ gibi yeni nesil teknoloji konularında nitelikli insan gücünün arttırılması, bu alanlara dair girişimcilere yönelik finansman olanakları arttırılmalıdır.

6. Tekstil ve ayakkabı sektöründe üreticilerinin yenilenebilir enerji dönüşümü için finansmana erişimi kolaylaştırılmalı ve rekabet avantajı sağlanmasına ilişkin düzenleme ve uygulamalar geliştirilmelidir.

7. Yerli ve Milli İmkânlar ile tekstil ve ayakkabı Sektörü için “Robotik Sistemler” geliştirilmeli, Bu süreçte pamuğun toplanması, çırçırlanması, depolanması, lisanslı depo koşullarının optimize edilmeli, ipliğe dönüşüm, örme- dokuma prosesi, terbiye aşaması ve test sistemlerinin akıllı teknolojilere göre düzenlenmelidir. Makine ekipman parkının oluşturulması için ön çalışmaların başlatılmalıdır.

8. İhracat değerlerimizin artışını destekleyecek kısa vadede Tekstil Test Merkezinin, orta uzun vadede ayakkabı test merkezinin kurulmalıdır.

9. Hasta takip, tedavi, bakım süreçleri ayrıca sağlıklı kişiler için kullanılabilecek sensör ve aplikasyon tabanlı “akıllı ev tekstil ürünleri”ne dair çalışmalar öncelikli alanlara alınmalıdır. Akıllı tekstil ürünleri ve giyilebilir teknolojiler konusunda Ar-Ge ve yenilik odaklı, başlangıç aşamasındaki girişimler arttırılmalı ve desteklenmesine yönelik düzenlemeler hayata geçirilmelidir.

10. Akıllı tekstil sektöründe test laboratuarı kurulmalı/geliştirilmeli ve Tıbbi cihaz test hizmetleri için gerekli laboratuar altyapıları iyileştirilmelidir, kapasitelerinin ve yetkinliklerinin arttırılması için çalışmalar yapılmalıdır. Ayrıca laboratuar sayıları artırılmalı, ilgili kurumların yetkilendirilmesi sağlanmalıdır.

11. Temel bilimler ve Mühendislik fakülteleri ile sağlık sektörlerinde ürünleşmeye yönelik alt komponentler ve malzemeler seviyesinde koordinasyon güçlendirilmelidir. Sağlık alanındaki profesyonellerin Ar-Ge ve yenilik süreçlerinde etkin bir şekilde rol almaları sağlanmalıdır.

12. Birlikte geliştirme yaklaşımı ile teknolojik bilgi birikiminin aktarımı güçlendirilmeli ve tıbbi cihaz, savunma sanayi ekosistem etkileşimi iyileştirilmelidir; pazara yönelik ürünleşme odaklı iş birlikleri teşvik edilmelidir.

13. Tekstil ve ayakkabı sektöründe sanayinin otomasyon sürecine geçişi hızlandırılmalı,

14. Tekstil sektöründe inovasyona yönelik bütüncül ve stratejik yaklaşımlar geliştirilmeli ve benimsenmelidir.

15. Giyilebilir teknolojik cihaz alanındaki süreçlerde temel bilimlerin katkısı artırılmalı ve kurumsal bir çatı altında sektör paydaşları ile temel bilim ve mühendislik fakültesi bilim insanlarını bir araya getirecek konferans, kongre ve benzeri ortamlar periyodik olarak düzenlenmelidir.

16. Karacadağ Kalkınma Ajansı desteğiyle Harran Üniversitesi bünyesinde Ar-Ge merkezlerinin kurulmasının desteklenmesi ve gen bankasının kurulmalıdır.

17. Pamuk standizasyonunun, yabancı madde ve ambalajlama konularında valilik genelgesi yayınlanmalıdır.”

VALİ AYHAN: YOL HARİTAMIZ OLACAK

Sonuç raporlarının açıklanmasının ardından Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Zeynel Abidin Beyazgül ve Şanlıurfa Valisi Salih Ayhan değerlendirmelerde bulundu. Beyazgül “Şanlıurfa İnşallah Türkiye’nin yıldızı olacak. Valiliğimizin koordinasyonunda dile getirilen önerileri hayata geçirmeye çalışacağız” dedi. Vali Ayhan ise şunları söyledi: “İki gün boyunca fevkalade güzel bir beyin fırtınası olduğunu görüyoruz. Alın terinize ve akıl terinize teşekkür ediyoruz. Biz hem sahada hem salonda olacağız. Salonda gelişen fikirleri sahaya tatbik edeceğiz. Gök kubbede söylenmedik söz kalmadı. Önemli olan irade koymaktır. Bunlar inşallah tozlu raflarda kalmayacak. Bu çalışmayı rehber alacağız. Diğer alanlarla mezcedeceğiz. Şehrimizin yol haritası olarak değerlendireceğiz. İki günlük çalışmalar son derece başarılı bir şekilde gerçekleşti. Urfa 4.0 Zirvesi halkımız tarafından ilgi gördü. Heyecanla karşılandı. Vatandaş nezdinde olumlu dönütler aldık. Şehrin motivasyonuna katkı sağladı. Tarım tekstilde turizm ve teknolojide çok güzel bir kılavuz oldu.”

Paylaş
Urfa 4.0 Zirvesi Dr. Cebrail Taşkın Zeynel Abidin Beyazgül Salih Ayhan Prof. Dr. Ertuğrul Karaçuha Prof. Dr. Bülent Gülçubuk Prof. Dr. Muharrem Tuna

Bilişim Kategorisinin En Yenileri

ESB Genel Kurulu’nda Dijital Gelecek Şekillendi: Hedef, Yerli ve Güvenli Altyapı
ESB Genel Kurulu’nda Dijital Gelecek Şekillendi: Hedef, Yerli ve Güvenli Altyapı
4 Haziran 2025 11:25
TeamSense ile sürekli geribildirim, anlık aksiyon alma imkânı
TeamSense ile sürekli geribildirim, anlık aksiyon alma imkânı
3 Haziran 2025 17:25
Yatırımda yapay zekâ dönemi
Yatırımda yapay zekâ dönemi
3 Haziran 2025 17:21
SAP, iş odaklı yapay zekayla şirketlerin çalışma yöntemlerini yeniden tasarlıyor
SAP, iş odaklı yapay zekayla şirketlerin çalışma yöntemlerini yeniden tasarlıyor
3 Haziran 2025 17:17
Şirketlerin yüze 92’si müşteri deneyimini dijitalleştirerek rekabette öne geçmeye odaklandı
Şirketlerin yüze 92’si müşteri deneyimini dijitalleştirerek rekabette öne geçmeye odaklandı
3 Haziran 2025 17:15
150 bin dolarlık ‘Mektup’ yatırımı
150 bin dolarlık ‘Mektup’ yatırımı
3 Haziran 2025 17:11
ICT MEDIA DERGİSİ HAZİRAN 2025 SAYISI ÇIKTI!
Dergi

ICT MEDIA DERGİSİ HAZİRAN 2025 SAYISI ÇIKTI!

Copyright © 2022. All Rights Reserved. Paragon Teknoloji

Webmail

play store app store

Bu websitesi Odeaweb sunucularında barındırılmaktadır.