Endeavor Türkiye ve Melon ortaklığında yürütülen 2024’ün son yarısına ait “Türkiye Teknoloji Sektörü Ücret ve Yan Haklar Trend Raporu” yayınlandı. Türkiye teknoloji sektörüne dair birçok özel analizin yer aldığı araştırmanın sonuçlarına göre özellikle yurt dışı merkezli olup Türkiye’de mühendislik ekipleri çalıştıran organizasyonlarda rekabet avantajının zayıfladığı görüldü.
Dünya çapındaki etkin girişimcileri destekleyen bir girişimci ağı olan ve 2007 yılından bu yana ülkemizde de faaliyet gösteren Endeavor Türkiye ile teknoloji şirketleri için strateji, liderlik ve insan ve kültür konularında danışmanlık veren Melon’ın ortak yürütülen “Türkiye Teknoloji Sektörü Ücret ve Yan Haklar Araştırma Raporu Kasım 2024” yayınlandı. Türkiye teknoloji sektörüne dair birçok özel analizin yer aldığı araştırmada şirketlerin geleceğe yönelik stratejilerini güçlendirecek önemli verilere ulaşıldı.
Araştırma için Türkiye’nin hızlı büyüyen 100 teknoloji şirketinden veri alındı. 2024 yılının son yarısını da kapsayan yıl değerlendirmesine göre, araştırmaya katılan şirketlerin 5'te 1'i ücret ödemelerinde dövizi baz alırken, deneyimli çalışanlar ile deneyimsiz çalışanlar arasındaki ücret farkının da giderek azaldığı görüldü.
Stratejik pozisyonlarda ücret artış oranları %100’ü aştı
Aynı araştırmanın haziran ayında yayınlanan 2024 Ara Dönem Ücret ve Yan Haklar Raporu’na göre, şirketlerin %49'u ücret artışı planlarken, %18'inin artış yapmayı düşünmediği, %33'ünün ise kararsız olduğu belirlenmişti. Yeni bulgular, şirketlerin %67’sinin artış yapmayı tercih ettiğini gösteriyor. 2025 yılında şirketlerin %85'i çalışan ücretlerine artış yapacağını ancak oranları konusunda net bir karar veremediklerini dile getiriyor. Bu durum, dövizle ödeme yapan şirketlerde de %75 ile aynı oranda seyrediyor. Yazılım sektöründe son bir yılda raporlanan rollerin %25’inde ücret artış oranları %100’ü aşarken, Teknoloji Direktörü, Full-stack Yazılım Direktörü ve Siber Güvenlik Müdürü gibi stratejik pozisyonlar bu artış trendinin en net görüldüğü roller arasında yer alıyor.
Şirketlerin yüzde 52’si çalışanlarına hisse senedi opsiyonu sunuyor
Çalışanlarına tamamlayıcı sağlık sigortası ya da özel sağlık sigortası sağlayan teknoloji şirketlerinin oranının %82 gibi yüksek bir oranda seyrettiği görülüyor. Şirketlerin %94'ü çalışanlarına yemek desteği sağlıyor. Haziran 2024 itibariyle medyan yemek ücreti 225 TL iken, Ekim ayında %21'lik bir artışla 272 TL'ye yükseldi. İyi performansı, prim ödemesi ile ödüllendiren şirket oranı ise %93. Araştırma sonuçlarına göre, şirketlerin %43'ü prim ödemelerini yıllık, %15’i üç aylık, %12’si ise aylık bazda gerçekleştiriyor. Katılımcı şirketlerin %52 ise hisse senedi opsiyonunu tüm çalışanlarına sunuyor.
Yurt dışı merkezli şirketler mühendislik ekiplerini küçültüyor
Araştırma sonuçlarına göre, özellikle yurt dışı merkezli olup Türkiye’de mühendislik ekipleri çalıştıran organizasyonlarla gerçekleştirilen görüşmelerde, rekabet avantajının zayıfladığına dair net mesajlar alındı. Yetenekli mühendis havuzuna sahip olmasına rağmen, Türkiye’de maliyet avantajını kaybeden birçok firmanın, mühendislik ekiplerini küçültme veya Türkiye’den alım yapmayı sınırlandırma kararı aldığı görüldü. Bu durum, teknoloji sektöründeki yetenek yönetimi ve istihdam stratejileri açısından önemli sinyaller veriyor.
Yapay zeka, iş gücü üzerinde verimliliği arttırıyor; rutin işleri otomatikleştiriyor
Verimliliği artırmak için son dönemde sıklıkla başvurulan Yapay Zeka teknolojileri, iş süreçlerinde önemli değişimlere yol açıyor. Yapay zekanın iş süreçlerine entegrasyonu konusunda %92’lik bir katılım oranı bulunuyor. Şirketlerin %42’si, yapay zekanın iş süreçlerinde verimliliği artırdığını ve rutin işlerin otomatikleştiğini belirtiyor. Ancak, %52’si yapay zeka alanında çalışanlarına herhangi bir eğitim veya farkındalık programı sunmuyor. Katılımcı şirketlerin %69'u Yapay Zeka’nın iş gücü üzerinde verimliliği arttırmak ve rutin işleri otomatikleştirmek gibi bir faydasını görürken, %61'i bu etkilerin Veri Analizi ve Raporlama süreçlerinde yoğunlaştığını belirtiyor. Yapay Zeka’yı en fazla kullanan ekipler arasında ilk sırayı IT (%85) ve ikinci sırayı Pazarlama (%80) alıyor.