DÜŞÜK TEMASLI EKONOMİYE GEÇİŞ NASIL OLACAK?

Pandeminin yarattığı ekonomik kriz uzunca bir süre geçecek gibi durmuyor. En iyi tahminler, tekrar büyüme için 18 aydan fazla bir süreyi işaret ediyor. En büyük umutlar ise, virüsün evrilerek kendini yoketmesi veya aşının tahminlerden daha erken bulunmasından geçiyor. Piyasaların ve insanların en rahatsız olduğu durumlardan bir tanesi elbette belirsizlik. Belirsizlik hem tüketicilerin hem de üreticilerin kararlarını etkiliyor. Tüketiciler tekrar AVM’lere, restoranlara veya spor salonlarına dönmeli mi? Toplu seyahat araçları güvenli mi?

Üretimin ülkelerdeki gevşeme sonucunda hızlıca normale dönmesine kesin gözüyle bakılıyor. Çünkü orada yapılacak şeyler daha çok kontrol altında olacak. İş yerinizi dezenfekte edin, sosyal mesafe kuralını zorlayın ve herkesin maske takmasını sağlayın. Ancak tüketici tarafında psikolojik travmanın düzelmesi uzun sürecek.

Bu yüzden artık yeni bir kavram ile karşı karşıya kalıyoruz: Düşük Temaslı Ekonomi.

Düşük temaslı ekonomi, işletmelerin ürünlerini, pandemi sürecinde ve sonrasında tüketici güvenini sağlamak amacıyla mümkün olduğu kadar az temasla üretilmesini ve kullanılmasını sağlama ekonomisi olarak tanımlanabilir.

Düşük temaslı ekonomiye geçiş için hazırlık yapmanız gerekiyor. Yazacaklarım elbette sihirli değnek değil ancak daha sistematik düşünmenizi sağlayabilir.

Düşük temaslı ekonomiye geçişi 3 vade ve her vade içinde 2 strateji olarak tanımlayabiliriz.

  1. Kısa Vadede- Korunma

Korunma stratejileri:

  • Üst yönetimin desteğini alacak bir Proje Yönetim Ofisi Kurun.
  • Müşterileriniz ve çalışanlarınız için sağlık ve güvenlik protokollerini belirleyin.
  • Makro ekonomik eğilimlere göre kâr zarar için senaryo analizi yapın.
  1. Orta Vadede- Azaltma

Korunma Stratejileri:

  • Orta ve uzun vadede krizin etkisini tartışın
  • Gelirinizi korumaya çalışın
  • Nakiti arttıracak ya da elde tutulmasını sağlayacak politikalar belirleyin
  • Operasyonlarınızı daha sabit hale getirin.

Atak Stratejileri:

  • Yeni ekonominin fırsatlarını gözlemleyin
  • Rakiplerinize göre rekabet üstünlüğü yaratacak noktaları belirleyin
  • Yeni ürün/hizmet geliştirmek için neleri değiştirmeniz gerektiğini tartışın
  1. Uzun vadede- Büyüme

Korunma Stratejileri:

  • Senaryo ve gerçekleşen farkları gözlemleyin.
  • Tekrar bütçeleme yapın
  • Operasyonlarınızı 18 ay içinde yeni normale taşıyın

Atak Stratejileri:

  • Büyüme alanlarına yatırım yapın
  • Satın alma ve birleşme fırsatlarını gözden geçirin
  • Var olan ürün/hizmet portföyünüzü çeşitlendirin
  • Yeni ürün/hizmet ve iş modelleri yaratın.

Düşük temaslı ekonomiye geçiş sürecinde adapte olmayı beklemeyin. Ne kadar hızlı harekete geçerseniz o kadar hızlı toparlanama sürecine girip kendinizi korumaya almış olursunuz.