İŞLETMELER ETKİLİ İNOVASYON İÇİN NE YAPMALI?

İnovasyon, Türkçe anlamı ile en yakın yenileşim (Kaynak: TDK) anlamına geliyor. İnovasyon hem ürünler için hem de süreçler için yapılabiliyor. Basitçe anlatmak gerekirse, var olan bir probleme teknoloji ya da yeni yöntemler yoluyla daha iyi bir çözüm bulmak ve bu çözümün hedef kitle tarafından yayılımlı bir şekilde kullanılma durumu denebilir. İnovasyonun doğru şekilde uygulanması için problemin ve problemi yaşayanların çok iyi anlaşılması gerekiyor. Yani sadece yeni teknoloji çok güzel duruyor diye bir şeyi ortaya çıkarmak inovasyon olmuyor. İnovasyonun olması için son faktörler elbette herkes tarafından kabul edilmesi ve kısıtlara (maddi, fiziksel, kaynak) uygun olmasıdır. Bir konuşmam sırasında kurumdan biri bana “Bu inovasyon nasıl yapılır hocam?” diye sormuştu. Burada soru kendi içinde hatalar içeriyordu. Çünkü soran kişi inovasyonun kahve yapar gibi hazırlanıp yapılacağını sanıyordu. Bunun bir süreç olduğunu ve başarısızlıklara açık ve gelişmeye yönelik bir süreç olduğunu gözardı ediyordu.

Bu basit açıklamaları büyük ihtimal birçok yerde okumuş ya da görmüşsünüzdür. Ancak yine de inovasyonu doğru zihin yapısı ile yapabilmek için aşağıdaki sıralamada biraz önce bahsettiğim tanımları hatırlamamız gerekiyordu.

Olması gereken inovasyon süreci:

  1. Problemi doğru tanımlayın
  2. Problemi şu an hedef kitlenin nasıl çözdüğünü belirleyin
  3. Teklif ettiğiniz daha iyi çözümleri sıralayın
  4. Kaynak durumunuzu analiz edin.
  5. Çözümler içinde hem kaynak durumunuza uygun hem de var olan duruma göre en iyi olabilecek çözümü seçin
  6. Çözümü konunun dolaylı ya da dolaysız tarafı olacak olan herkesle konuşun.
  7. Çözümü hedef kitleye göre hizalayın
  8. Uygulamanızı küçük bir grupta test edin.
  9. Uygulamanızı ölçekleyin. (Yayılımını sağlayın)

10. Süreci denetleyin ve sürekli geliştirin.

Yanlış inovasyon uygulamaları:

  1. Aşamaları sırasıyla takip etmemek ve sonraki aşamalardan başlamak
  2. Sürecin uygulanması için aylarca toplantı yapmak
  3. İnovasyon süreci için devlet desteği ve kaynak arama ile zaman kaybetmek
  4. Sürece dahil olan kişi ve kurumların tamamını dikkate almamak.
  5. İnovasyon için var olan iş yükü üzerine herhangi ekstra bir fayda sağlamadan kişilere daha fazla sorumluluk vermek
  6. İnovasyonun nasıl işleyeceği konusundaki mesajın eksik ya da yanlış bir şekilde ilgililere aktarmak
  7. Eksik ya da hatalı olan durumlarda suçlu kişi veya kişiler aramak
  8. İnovasyon sürecinin sadece tepe yönetimin heyecanı ile sürdürmeye çalışmak
  9. Süreci bolca resmi işlemle yavaşlatmak

10. Süreci çevik olmak adına bir anda uygulamak

11. İnovasyonu araştırma yapmadan sadece ortaya çıkan bir fırsat (devlet desteği, yatırımcı, yeni pazar) veya bir kriz (pandemi, finansal kriz, ekonomik küçülme) sonucu uygulamaya çalışmak.

Sonuç olarak söylenecek en önemli şeylerden bir tanesi, inovasyonun zihin yapısı olduğu gerçeğidir. Başarısızlığa ve denemeye açık olan, herkesi içine alan inovasyon süreçleri daha başarılı olacaktır. Başlamanın en kritik faktörlerinden bir tanesi de benim “küçük başlamak” dediğim olgudur. Bir anda bütün süreci yönetmek yerine, küçük başlangıç yaparak inovasyonu ölçeklemek hem başarısızlıktan daha fazla öğrenmenizi hem de daha etkili bir şekilde süreci yürütmenizi sağlayacaktır.