PAZARLAMA STRATEJİLERİNİN 2022 VE SONRASI İÇİN EĞİLİMLERİ

Pazarlama stratejileri aslında bir ürün ya da hizmet üretip satmaya başladığımızdan itibaren var. Zamanla pazarlamayı değiştiren en önemli faktör teknoloji kullanımı ve bununla birlikte değişen insan davranışları oluyor. Son 10 yılda pazarlamayı etkileyen en önemli şeylerden biri elbette veri toplama ve doğru şekilde işleme şeklinde oldu. Ancak ortaya çıkan tepkiler ve hükümetlerin yaptığı stratejiler ile her veriyi her şartta toplamak mümkün gözükmüyor. Bu yüzden nasıl bir iş yapıyor olursanız olun mutlaka buradaki değişimleri göz önüne almanız gerekir. Pazarlamada değişen eğilimleri ve neler yapmanız gerektiğini kısaca açıklamaya çalışayım:

1 SOSYAL OLARAK SORUMLU, ÇEŞİTLİLİĞE VE KAPSAMAYA ÖNEM VEREN PAZARLAMA

Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) ve Çeşitlilik, eşitlik ve kapsama (ÇEK), müşterilerin ürün veya hizmet dışında en çok dikkat etmeye başladıkları faktörler olarak ortaya çıkıyor. Bu şekilde de devam edeceği ön görülüyor. Artık şirketlerin yatırımın getirisi dışında, çalışanlarına sağladıkları haklar, katkılar önem taşımaya başladı. Bunu pandemi sırasında kuryelere yapılan muamelenin beğenilmediği ve nasıl sosyal medyadan tepki yoluyla değiştirilmesi istendiği ile gösterebiliriz. Aynı şekilde bir insanın cinsiyeti, tercihleri veya siyasi görüşünün işe alınmasında etkisi olması büyük reaksiyonlara yol açabiliyor. Bununla birlikte üst yönetim ile ilgili mobbing iddiaları ve ayrımcılık eninde sonunda dışarıya halka açık kaynaklarda paylaşılabiliyor. Şirketlerin ürünlerini rahat bir şekilde pazarlayabilmesi için KSS ve ÇEK'e dikkat etmesi bu yüzden büyük önem taşıyor.

2 ÇEREZLERDEN BAĞIMSIZ BİR GELECEK

Çerezler hem markaların veya şirketlerin doğru şekilde hedef kitleyi bulmasını hem de pazarlama bütçelerini daha verimli kullanmalarını sağlıyordu. Cihazlarımıza bırakılan ve genelde izin verdiğimiz ufak kodlar(çerezler), tercihlerimize göre bize reklam gözükmesini sağlıyor. Dünyanın en büyük teknoloji üreticileri, Apple'ın başı çektiği bir hareket başlatarak kullanıcılarının kişisel verileni korumak için güncelleme yapmaya başladılar. Bu bağlamda Meta (Eski Facebook) gibi sosyal medya platformları ile bir tür kişisel veri savaşına girdiler. Bundan sonra üretilecek olan cihazlarda bu politikanın daha sıkılaşarak devam edeceğini ön görebiliriz. Bu yüzden bütün markaların buna göre strateji belirlemesi gerekiyor. Bunun çözümü ile ilgili lütfen bir sonraki maddeyi okuyunuz.

3 KİŞİSEL VERİYİ, İNSAN ODAKLI VE SORUMLU OLARAK KULLANMAK

Çerezleri kullanmak yerine yapay zekanın faydaları ile odak grupları oluşturarak ürün ve hizmet denemeleri yapılabilir. Mesajınızın ne kadar etkili olduğunu görebilmek için yine yapay zekâ uygulamaları kullanılabilir. Böylece müşterilerinizin kişisel verilerine onların isteği dışında ulaşmadan yapabilirsiniz.

4 İÇERİK PAZARLAMASININ GELECEĞİ YAPAY ZEKA İLE DESTEKLENECEK

Son 2 yıldır daha iyi fark ediyorsunuzdur. Web üzerindeki içeriğin 2022'de %37'sinin yapay zekâ ile oluştuğu belirlenmiş. Mutlaka bun ayak uydurmak gerekiyor. Siz saatlerce uğraşıp bir içerik oluşturmaya çalışırken daha yüksek frekansta rakipleriniz çok daha fazla içeriği test ediyor olabilir.

5 SEO (ARAMA MOTORU OPTİMİZASYONU)'NA YATIRIM YAPMAYA DEVAM EDİN

Alexa ve Siri gibi akıllı asistanlarla birlikte artık ses dosyaları üzerinden bile arama yapılabiliyor. Video içerikleri transkribe otomatik olarak çevriliyor. Hangi kelimeler hangi görseller daha uygun, hangi zamanda yayınlanması gerekiyor bu soruların cevapları iyi bir SEO uzmanı ya da yetkinliği ile çözümlenebilir. Bu yüzden SEO kaslarınızı geliştirmeye ve ona yatırım yapmaya devam etmeliyiz.

6 HİBRİD ÇALIŞMA, HİBRİD HAYAT HİBRİT ETKİNLİKLER

Hem pandemi ile birlikte hem de gelişen AR ve VR teknolojileri ile artık çalışma ortamı ve sistemi başka bir paradigmaya doğru kaymaya başladı. Dünyada yaşanan global ekonomik krizle artan ulaştırma ve enerji maliyetleri ve kiralar bu süreci daha çok destekleyecek. Dolayısı ile işinizi ve hizmetlerinizi mutlaka hibrid bir model ile düşünmeye başlamalısınız.

Pazarlama stratejilerinde değişmeyen en önemli şey, gerçek insanlar için değer yaratmak, sosyal kaygıları göz önüne almak ve bunu sürdürülebilir hale getirmek var. Yukarıda anlattığım bütün maddelerin temelinde ise bunu teknoloji ile nasıl yapabileceğimizi bundan sonrası için görmüş oluyoruz.